Electronic fuel meter инструкция на русском

Логотип Flomec

СОХРАНИТЕ ЭТИ ИНСТРУКЦИИ

Топливомер прямого вытеснения серии QM
Инструкция по применению

Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM - стоп

Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM

Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM - член PEI

Great Plains Industries, Inc. является членом Института нефтяного оборудования.

Владельцу…
Поздравляем с получением измерителя FLOMEC® QM150 / QM240. Мы рады предоставить вам счетчик, обеспечивающий максимальную надежность и эффективность.

Наш бизнес — это разработка, производство и продажа жидкостей, сельскохозяйственных и развлекательных товаров. Мы добиваемся успеха, потому что предоставляем клиентам инновационные, надежные, безопасные, своевременные продукты по конкурентоспособным ценам. Мы гордимся тем, что ведем свой бизнес честно и профессионально.

Мы гордимся тем, что можем предоставить вам качественный продукт и поддержку, необходимую для многолетнего безопасного и надежного обслуживания.

Виктор Лукич, президент

Виктор Лукич, президент Great Plains Industries, Inc.

ОБЩАЯ ИНФОРМАЦИЯ
Цель данного руководства — помочь вам в установке, эксплуатации и обслуживании вашего механического счетчика топлива. Пожалуйста, уделите немного времени прочтению этих инструкций перед установкой и эксплуатацией счетчика топлива.

flomec-qm-series-positive-displacement-fuel-meter Предупреждение

ПРАВИЛА ТЕХНИКИ БЕЗОПАСНОСТИ

В данном руководстве используются следующие предупреждающие символы.

ОПАСНО!
ОПАСНО указывает на опасную ситуацию, которая, если ее не предотвратить, приведет к смерти или серьезной травме.

ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ
ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ указывает на опасную ситуацию, которая, если ее не предотвратить, может привести к смерти или серьезной травме.

ВНИМАНИЕ!
ВНИМАНИЕ указывает на опасную ситуацию, которая, если ее не предотвратить, может привести к травмам легкой или средней степени тяжести. Вы обязаны:

  • Знайте и соблюдайте применимые национальные, государственные и местные правила техники безопасности, касающиеся установки и эксплуатации оборудования для использования с легковоспламеняющимися жидкостями.
  • Знайте и соблюдайте все меры безопасности при обращении с нефтяным топливом.
  • Убедитесь, что все операторы оборудования имеют доступ к соответствующим инструкциям по безопасной эксплуатации и техническому обслуживанию.
  1. Надлежащее использование измерителя QM:
    а. Версия этого расходомера, одобренная UL, предназначена для использования только с маловязким нефтяным топливом, таким как бензин, смеси бензина и этанола (максимум E15), дизельное топливо и керосин.
    б. Версия этого счетчика, не утвержденная UL, предназначена для использования только с дизельным топливом и керосином.
  2. ОПАСНО! Соблюдайте меры предосторожности против возгорания или взрыва при заправке топлива. Не работайте с прибором при наличии любого источника возгорания, включая работающие или горячие двигатели, зажженные сигареты, газовые или электрические обогреватели.
  3. ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ. Любые компоненты, такие как шланг, сопло или насос, добавленные к вашему счетчику, должны быть статически заземлены и одобрены для использования с нефтяным топливом.
  4. ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ Избегайте длительного контакта кожи с нефтяным топливом. Используйте защитные очки, перчатки и фартуки в случае случайного разбрызгивания или проливания. Смените влажную одежду и немедленно промойте участки кожи с мылом.

Этот измеритель разработан для полевых измерений только жидкого нефтяного топлива и предназначен для использования с насосными системами с диапазоном расхода до 40 галлонов в минуту (150 л / мин) (не предназначен для систем самотечного потока). Используя механические зубчатые колеса, эти расходомеры переводят данные о расходе с овальных шестерен прямого смещения в калиброванные единицы, которые указаны на лицевой стороне счетчика. Этот счетчик откалиброван на заводе для дизельного топлива. Функция калибровки в полевых условиях доступна для других жидкостей, см. Раздел «Калибровка».

МОНТАЖ

Перед установкой измерителя повторноview инструкции по технике безопасности, приведенные выше. Осмотрите глюкометр, чтобы убедиться в отсутствии видимых признаков повреждения при транспортировке. Спланируйте установку счетчика на reviewвыполните следующие процедуры. Ваша система должна быть установлена ​​на вентилируемом резервуаре. Если в баке нет вентиляции, ваш местный дилер или дистрибьютор может предоставить герметичную крышку.

Если счетчик расположен в жесткой трубопроводной системе, в которой задерживается жидкость (например,ampНапример, под действием силы тяжести, клапанов или сопел) тепловое расширение жидкости может вызвать скачки давления, которые могут повредить измеритель. Установите предохранительный термоклапан или иным образом учитывайте тепловое расширение жидкости.

Расходомер ДОЛЖЕН быть установлен так, чтобы валы ротора находились в горизонтальной плоскости. Установка измерителя с механическим дисплеем, направленным горизонтально, позволит правильно сориентировать валы ротора. Механический дисплей никогда не должен быть направлен вверх или к земле. Вес роторов должен поддерживаться горизонтальными валами ротора. Неправильная установка может повлиять на производительность, срок службы или точность. (см. рисунок 1)

Жидкость может течь в горизонтальном или вертикальном направлении, но в любом случае валы ротора должны находиться в горизонтальной плоскости.

Предпочтительно устанавливать расходомер перед регулятором расхода или запорным клапаном, поскольку противодавление, создаваемое клапаном, будет способствовать точности системы. При подключении расходомер должен всегда оставаться заполненным жидкостью.

Не используйте расходомер с прямым выбросом в атмосферу. Перед установкой определите, требуется ли горизонтальный или вертикальный поток.

В установках с вертикальным потоком жидкость должна перемещаться снизу вверх, т.е. подниматься вертикально через расходомер. Это гарантирует, что расходомер остается заполненным жидкостью, и предотвратит попадание воздуха в расходомер.

На задней части корпуса расходомера нанесены тисненые надписи «INLET» и «OUTLET» рядом с соответствующим портом, чтобы помочь в правильных соединениях труб.

Объемный расходомер топлива Flomec серии QM - УСТАНОВКА

Изменение ориентации дисплея

  1. Механический витринный шкаф можно снимать, поворачивать и переустанавливать для удобного чтения при горизонтальном или вертикальном потоке. (см. рисунок 2)
  2. Используя шестигранный L-образный ключ на 5 мм, прилагаемый к измерителю, открутите (4) винта с головкой под торцевой ключ M6, которые прикрепляют корпус регистра к корпусу.
  3. Не отделяя механический дисплей от корпуса, поверните его в желаемое положение.
  4. Установите на место (4) винта с головкой под торцевой ключ M6 и затяните их с крутящим моментом 42-46 фунтов на дюйм [4.7-5.2 Н • м].

Примечание: Удалив сначала (4) винта с головкой под торцевой ключ M4 и верхнюю крышку, улучшится интерьер. viewможет быть достигнуто. Однако это не обязательный шаг.

Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM - изменение ориентации дисплея

Установка счетчика

  1. Снимите защитные заглушки с входного и выходного отверстий счетчика. Во входном отверстии установлен конический фильтр из нержавеющей стали 100 меш.
    ВНИМАНИЕ!
    Сетчатый фильтр всегда должен быть установлен при эксплуатации счетчика; в противном случае частицы могут попасть в дозирующую камеру и нарушить плавную работу овальных шестерен.
  2. Оберните резьбовые соединения с наружной резьбой резьбовой лентой или используйте герметик для труб, совместимый с нефтяным топливом.
  3. Установите расходомер на насос с помощью ниппеля подходящего размера. На дне корпуса расходомера нанесены тисненые надписи «INLET» и «OUTLET» рядом с соответствующим портом, чтобы помочь в правильных соединениях труб.
  4. Установите другие компоненты системы на измеритель и затяните.

РАБОТА

ВСЕГДА СОБЛЮДАЙТЕ МЕРЫ БЕЗОПАСНОСТИ ПРИ РАБОТЕ С ДАННЫМ ОБОРУДОВАНИЕМ. REVIEW ИНСТРУКЦИИ ПО БЕЗОПАСНОСТИ. Перед каждым использованием визуально проверяйте счетчик, чтобы убедиться, что он надежно подключен к другим компонентам системы и нет утечек. Незамедлительно вытрите пролитое топливо с
внешний вид счетчика и другие компоненты системы.

На большом индикаторе отображается общая сумма партии для каждой подачи топлива. Перед раздачей сбросьте общий объем партии до нуля, повернув ручку. (см. рисунок 3)

Объемный расходомер топлива Flomec серии QM - ЭКСПЛУАТАЦИЯ

Маленький дисплей отображает совокупную сумму всех поставок топлива и не может быть сброшен.

КАЛИБРОВКА

Счетчик точно откалиброван на заводе для работы с дизельным топливом. Из-за различий в вязкости и расходе расходомера может потребоваться повторная калибровка для измерения других видов топлива или корректировки неточностей. Доступен комплект для замены шестерни (номер по каталогу 139500-15, см. Раздел «Иллюстрированный перечень деталей») для перевода счетчика на неэтилированное топливо.

  1. Чтобы настроить калибровку измерителя, получите доступ к калибровочному винту, выполнив следующие действия: (см. Рисунок 4)
  2. Снимите заднюю пластину и (4) винта, удерживающие ее. Уплотнительное кольцо под пластиной не должно быть повреждено.
  3. Используя шестигранный L-образный гаечный ключ на 5 мм, поставляемый с измерителем, отрегулируйте калибровочный винт, как требуется.
  4. Примечание: установка калибровочного винта могла быть отрегулирована на заводе. Установка бензина примерно полностью закрыта (повернуть по часовой стрелке). Не затягивайте винт напротив седла слишком сильно.
    Объемный расходомер топлива Flomec серии QM - КАЛИБРОВКА
  5. Установите пластину, (4) винта и уплотнительное кольцо, если оно было снято. Затяните (4) винта с моментом 42-46 Н • м [4.7-5.2 фунт-дюймов].

ОБСЛУЖИВАНИЕ

Сетчатый фильтр измерителя следует регулярно чистить, особенно если
поток встречается.
Очистите или замените фильтр

  1. Выверните винты с головкой под торцевой ключ на впускном фитинге. Снимите фитинг, уплотнительное кольцо и фильтр. (см. рисунок 5)
    Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM - Очистите или замените фильтр
  2. Обод сетчатого фильтра вдавливается во входное отверстие корпуса, но его можно снять, осторожно взяв его за конец плоскогубцами и потянув, пока не освободится.
  3. С помощью тонкой кисти очистите сетчатый фильтр. При необходимости замените сетчатый фильтр.
  4. Протрите впускное отверстие корпуса и установите сетчатый фильтр на место, вдавив его в отверстие фильтра. Он предназначен для вдавливания в полевых условиях с помощью конца чистого 1-дюймового трубного ниппеля или аналогичного трубного инструмента с использованием легких ударных метчиков.
    ВНИМАНИЕ!
    Сетчатый фильтр всегда должен быть установлен при эксплуатации счетчика; в противном случае частицы могут попасть в дозирующую камеру и нарушить плавную работу овальных шестерен.
  5. Протрите фитинг и канавку под уплотнительное кольцо. Смажьте уплотнительное кольцо маслом или легкой консистентной смазкой и установите его в паз фитинга.
  6. Установите на место впускной фитинг и винты. Затяните винты с моментом 42-46 Н • м [4.7-5.2 фунт-дюймов].

УСТРАНЕНИЕ

Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM - УСТРАНЕНИЕ НЕИСПРАВНОСТЕЙ

ХАРАКТЕРИСТИКИ

Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM - ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM - ТОЧНОСТЬ И ПАДЕНИЕ ДАВЛЕНИЯ QM240Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM - ТОЧНОСТЬ QM240 И ПАДЕНИЕ ДАВЛЕНИЯ 1

Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM - ИЛЛЮСТРИРОВАННЫЙ СПИСОК ДЕТАЛЕЙ

Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM - комплекты и аксессуары

Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM - комплекты и аксессуары 1

Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM - ИЛЛЮСТРАЦИОННЫЙ ПЕРЕЧЕНЬ ДЕТАЛЕЙ 1

Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM - комплекты и аксессуары 2

ЧАСТИ И ОБСЛУЖИВАНИЕ

Для получения информации о гарантии, запасных частях или другой сервисной информации обратитесь к местному дистрибьютору. Если вам потребуется дополнительная помощь, обратитесь в отдел обслуживания клиентов GPI в ​​Уичито, штат Канзас, в обычные рабочие часы по адресу:

1-800-835-0113.
Чтобы получить быстрое и эффективное обслуживание, всегда будьте готовы к: 1.) номеру модели вашего счетчика, 2.) дате изготовления, указанной на задней стороне счетчика, и 3.) конкретной информации, при необходимости, полученной из проиллюстрированных деталей. Список. Для гарантийных работ всегда будьте готовы с подтверждением даты покупки.

Пожалуйста, свяжитесь с GPI, прежде чем возвращать какие-либо детали. Возможно, удастся диагностировать проблему и определить необходимые детали, не возвращая детали. GPI также может проинформировать вас о любых особых требованиях к транспортировке, которые вам необходимо будет соблюдать, при транспортировке и обращении с оборудованием для перекачки топлива. Перед упаковкой для отправки убедитесь, что счетчик полностью осушен и не содержит топлива и паров.

ВНИМАНИЕ!
Не возвращайте счетчики или детали без специального разрешения отдела обслуживания клиентов GPI. Из-за строгих правил, регулирующих пересылку легковоспламеняющихся жидкостей, счетчики могут быть отклонены и возвращены отправителю, если они отправлены без разрешения.

Политика ограниченной гарантии

Great Plains Industries, Inc. 5252 E. 36th Street North, Wichita, KS USA 67220-3205, настоящим предоставляет ограниченную гарантию в отношении дефектов материалов и изготовления на все продукты, произведенные Great Plains Industries, Inc. На этот продукт распространяется 4-летний гарантия со дня покупки, что подтверждается оригиналом товарного чека. Гарантия 54 месяца с даты изготовления продукта будет применяться в случаях, когда оригинал товарного чека недоступен. Ссылочная маркировка продукта для даты истечения гарантии, основанной на 54 месяцах с даты изготовления. Единственное обязательство Производителя по вышеуказанным гарантиям будет ограничиваться либо, по усмотрению Производителя, заменой или ремонтом дефектных Товаров (с учетом ограничений, указанных ниже), либо возмещением покупной цены за такие Товары, ранее уплаченной Покупателем, и исключительным возмещением Покупателя в случае нарушения любые такие гарантии будут обеспечивать исполнение таких обязательств Производителя. Гарантия распространяется на покупателя этого продукта и любое лицо, которому этот продукт передается в течение гарантийного периода.

Данная гарантия не распространяется, если:
A. продукт был изменен или модифицирован без должным образом назначенного представителя гаранта;
B. продукт подвергся небрежному обращению, неправильному использованию, неправильному обращению или повреждению либо был установлен или эксплуатировался не в соответствии с инструкциями по эксплуатации производителя.

Чтобы подать претензию по данной гарантии, обратитесь в отдел обслуживания клиентов GPI по телефону 316-686-7361 или 800-835-0113. Или по почте:
Грейт Плейнс Индастриз, Инк.
5252 E. 36-я улица Север
Уичито, Канзас, США 67220-3205

GPI проведет вас через процесс устранения неполадок продукта, чтобы определить соответствующие корректирующие действия.
GREAT PLAINS INDUSTRIES, INC. ИСКЛЮЧАЕТ ОТВЕТСТВЕННОСТЬ ПО ДАННОЙ ГАРАНТИИ ЗА ПРЯМЫЕ, КОСВЕННЫЕ, СЛУЧАЙНЫЕ И КОСВЕННЫЕ УБЫТКИ, ПОЛУЧЕННЫЕ ПРИ ИСПОЛЬЗОВАНИИ ИЛИ ПОТЕРЯ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ПРОДУКТА, ГАРАНТИРОВАННОГО ранее.

Настоящим компания прямо отказывается от каких-либо гарантий товарной пригодности или пригодности для какой-либо конкретной цели, кроме той, для которой она была разработана.

Эта гарантия дает вам определенные права, и вы также можете иметь другие права, которые варьируются от штата к штату США.
Примечание. В соответствии с ЗАКОНОМ О ПОТРЕБИТЕЛЬСКОЙ ГАРАНТИИ MAGNUSON MOSS — Часть 702 (регулирует наличие гарантийных условий при перепродаже).

Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM - включен в список UL

© 2019 GREAT PLAINS INDUSTRIES, INC. Все права защищены.

Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM Руководство пользователя — Оптимизированный PDF
Топливомер прямого вытеснения Flomec серии QM Руководство пользователя — Исходный PDF

Не знаю кому как, а мне лично не нравится точность, вернее ее полное отсутствие у автомобильного индикатора топлива. Поэтому, как только появилась у меня машина, решил эту недоработку исправить.

В итоге появился этот индикатор, который умеет следующее:

1. Отображать остаток топлива с точностью до литра, поддерживаемый объем бака выбирается от 30 до 99 литров
2. Отображать напряжение бортовой сети
3. Компенсировать качание поплавка в баке многократными (количество выбирается в меню) замерами и выводом среднеарифметического значения.
4. Менять яркость подсветки в зависимости от освещенности, 2 режима, день/ночь, определяется по включению подсветки приборной панели.
5. Менять режим отображения индикатора обычный/инверсный.

Содержание статьи / Table Of Contents

Но данный индикатор появился не сразу, поэтому

Первой мыслью было поставить БК (Бортовой Компьютер) , но покупать готовый это не наш выбор, полазив по Интернету нашел схему БК, автор

Ветров Ю.А

., вобщем понравилось, сделал. Но захотелось немного переделать его под себя, попросил у автора исходники, и занялся изучением программирования МК (Микроконтроллеров). В итоге получилось вот это

Стоит вместо пепельницы)

Хотя речь дальше пойдет и не об этом БК, но одну вещь стоит упомянуть уже тут, ее я переделал еще тогда под первый БК, это датчик топлива в баке.

Исключён фрагмент. Полный вариант доступен меценатам и полноправным членам сообщества.

И так идем дальше, после установки БК остался не удел родной индикатор топлива, и мне пришла мысль сделать в его корпусе нечто типа мини БК, с отображением только топлива и напряжения. Так родилась первая версия индикатора,

но это еще было не мое творение, а совместное с Ветровым Ю.А. поскольку я лишь адаптировал исходную схему и программу под дисплей Nokia 3310, именно на нем и был сделан первый вариант. Но в итоге он мне не понравился, в основном из за дисплея. Только фирменные дисплеи 3310 имеют нормальные контакты, а их найти сейчас довольно сложно, а у левых контакты на стекле напылением, в общем не лучший вариант, да и программу хотелось написать свою.

Пока эксплуатировался первый вариант, разрабатывалась новая программа и подбирался другой дисплей…
И так новая программа готова, дисплей выбран, я остановился на дисплее от Nokia 1110/1200/1110i/1112,

по размеру практически влезает в корпус родного индикатора, нужно лишь чуть подпилить уголки подсветки.

Исключён фрагмент. Полный вариант доступен меценатам и полноправным членам сообщества.

Практически все детали использовал SMD, кроме резисторов R1 — используется как опорная часть делителя напряжения, у меня на нем был откалиброван бак еще в первом БК, чтоб не перекалибровывать, так и использую его, R20 — токоограничительный для подсветки, поскольку с подсветкой много экспериментировал, то решил там оставить обычный резистор.

Наверное стоит пояснить зачем стоит такой мощный транзистор на подсветку, ну во первых они у меня есть, а во вторых по такой схеме можно подключать любую подсветку и на любое напряжения +5 или +12, хотя на +12 предпочтительнее, не надо греть стабилизатор 7805 лишней нагрузкой. Сделал такое подключение еще и по той причине, что пока экспериментировал с дисплеем спалил подсветку, но немного извратившись сумел приспособить туда 2 сверхярких 3мм светодиода.
Резистор R22, по схеме он подстроечный, но потом решил что по месту настрою и поставлю постоянный.
Подключается индикатор через родной разъем, используются 4 провода, земля, плюс бортовой сети, подсветка приборной панели (+12в), датчик топлива.

Платы решил сделать две, одна для установки дисплея, вторая основная, платы круглые, по диаметру корпуса 50 мм.
Под разъем индикатора ответной части не нашел поэтому сделал разводку под шлейф, отпаял от него разъем и припаял шлейф прямо на плату с обратной стороны, сам дисплей посадил на двухсторонний скотч.

Основная плата формально двух сторонняя, но обратная сторона вся используется под «землю» с обратной стороны установлены только стабилизаторы и транзистор, остальные детали практически все SMD установлены со стороны дорожек. Отверстия с квадратными площадками «земляные» пропаиваются перемычками, остальные отверстия со стороны «земли» рассверлены.

Исключён фрагмент. Полный вариант доступен меценатам и полноправным членам сообщества.

Две платы между собой соединяются при помощи контактов от какого то давно разобранного разъема. В корпусе платы фиксируются на одном винте, под него на основной плате припаяна втулка с резьбой.

Кнопок как таковых нет, они и нужны то не часто, только при первоначальной настройке и калибровке, поэтому они просто выведены на разъем РС10, который стоит сзади корпуса, его фоток к сожалению нет. Так же на этот разъем выведены сигналы для программирования МК.

Режимы работы, их два:

в него он входит после включения питания и отображает остаток топлива и напряжение бортовой сети.

в этом режиме производятся первоначальные установки и калибровка бака. Вход в этот режим осуществляется кнопкой Menu

В режиме установок перемещение по пунктам меню вверх/вниз производится кнопками Up/Down
Вход в подменю кнопкой Ок
Кнопка Menu в режиме установок служит для возврата в предыдущее меню.

Здесь устанавливаем емкость бака

Здесь производится калибровка бака
Уровень, это ячейки каждого литра, выбирается кнопками Up/Down
Датчик, это то что выдается с датчика в баке в данный момент
В памяти, это то что записано в памяти в ячейке текущего литра

Устанавливаемая цифра это количество замеров уровня топлива, затем выводится среднеарифметическое значение.

Здесь устанавливаем яркость подсветки соответственно днем и ночью, фактом дня и ночи является включение подсветки приборной панели.

Переключение режима работы дисплея, обычный/инверсный

Во всех пунктах меню для изменения значений используются кнопки Up/Down,
для применения измененных значений необходимо нажать кнопку Ок, на несколько секунд на дисплее появится надпись «Сохранено», чтобы выйти из текущего пункта меню без сохранения нужно нажать кнопку Menu

1. Программирование МК, производится внутрисхемно, любым программатором, фьюзы выставляются следующим образом

2. Настройка показаний напряжения. Для настройки подключаем подключаем индикатор к напряжению 12-14 в., подключаем к этому же источнику вольтметр и подстроечным резистором R3 выставляем то же значение что показывает вольтметр.

3. Программная настройка.
Выставляем емкость бака и калибруем его. Калибруем бак следующим образом

Исключён фрагмент. Полный вариант доступен меценатам и полноправным членам сообщества.

На этом настройка закончена, можно ставить индикатор на место.

Весь комплект документации: печатка, прошивка

🎁di2.rar
 57.99 Kb ⇣ 612

На чтение 49 мин. Просмотров 185 Опубликовано 08.03.2022

 

[rjiuht Aucim

Djim` 18=> noi `ntmr

NR@ B]M@ DNXX B@JQ DMYMU

Nuaust 5;;3NY>995M, Umv. ;2

081_Fuel_Mass_Flow_Meter_735S_User Manual

 

Ygm hjotmots jb tgcs ijhudmot dny ojt em rmprjiuhmi co noy bjrd jr hjdduochntmi tj noy tgcri pnrty wctgjut tgm prcjr wrcttmo hjosmot jb NR@. Qgc`m mvmry mbbjrt cs dnim tj mosurm cts hjrrmhtomss, NR@ nssudms oj rmspjoscec`cty omctgmr bjr mrrjrs noi jdcsscjos wgchg dny jhhur co tgcs ijhudmot ojr bjr indnam hnusmi ey tgmd.N“ dmotcjomi trnimdnrls jr rmacstmrmi trnimdnrls nrm jwomi ey tgmcr rmspmhtcvm jwomrs.[rcotmi co Nustrcn nt NR@N“ rcagts rmsmrvmi

Hjpyrcagt 5;;3 ey NR@ @cst AdeG, Arnz – Nustrcn

081_Fuel_Mass_Flow_Meter_735S_User Manual

 

Qnrocoas noi Xnbmty Costruhtcjos

8

[rjiuht Aucim

Qnrocoas noi Xnbmty Costruhtcjos

Ygcs aucim hjotncos dnoy cdpjrtnot

wnrocoa noi snbmty costruhtcjos

, wgchg gnvm tj em bj“jwmi ey tgm usmr.Ygm prjiuht imshrcemi cs cotmoimi jo`y bjr tgm typm jb npp`chntcjo wgchg cs imshrcemi co tgm costruhtcjos. Ygm dnoun` n`sj mxp`ncos tgm mssmotcn` prmrmquc-sctms bjr tgm npp`chntcjo noi jpmrntcjo jb tgm prjiuht ns wm“ ns tgm snbmty dmnsurms tj mosurm sdjjtg jpmrntcjo. NR@ hno jbbmr oj wnrrnoty ojr nhhmpt noy `cnec`cty cb tgm prjiuht cs usmi co npp`chntcjos jtgmr tgno tgjsm imshrcemi jr cb tgm omhmssnry prmrmqucsctms noi snbmty dmnsurms nrm ojt dmt.Ygm prjiuht dny jo`y em usmi noi jpmrntmi ey pmrsjoom`, wgchg, ium tj cts qun`-cbchntcjo, cs hnpne`m jb jesmrvcoa tgm omhmssnry snbmty dmnsurms iurcoa usm noi jpmrntcjo. N“ nhhmssjrcms noi mqucpdmot usmi wctg tgm prjiuht dust em supp`cmi jr npprjvmi ey NR@. Ygm jpmrntcoa prcohcp`m jb tgcs prjiuht cs suhg tgnt tgm nhhurnhy jb tgm dmnsurmdmot rmsu`ts impmois ojt jo`y jo tgm hjrrmht jpmrn-tcjo noi buohtcjocoa jb tgm prjiuht, eut n`sj jo n vnrcmty jb pmrcpgmrn` hjoictcjos emyjoi tgm hjotrj` jb tgm dnoubnhturmr. Ygm rmsu`ts jetncomi brjd tgcs prjiuht tgmrmbjrm dust em mxndcomi ey no mxpmrt (m. a. bjr p`nuscec`cty) embjrm noy nhtcjo cs tnlmo ensmi jo tgjsm rmsu`ts. N“ nifustdmot noi dncotmonohm wjrl omhmssnry jo costrudmots wgmo jpmo noi uoimr vj`tnam dust em hnrrcmi jut ey n prjbmsscjon` tmhgochcno wgj cs nwnrm jb tgm inoamrs.Umpncrs tj tgm prjiuht dny em hnrrcmi jut ey tgm dnoubnhturmr jr qun`cbcmi smrvchm pmrsjoom` jo`y.Qgmo tgm prjiuht cs co usm, no mxpmrt dust mosurm tgnt omctgmr tgm tmst jefmht ojr tgm tmstcoa mqucpdmot cs jpmrntmi uoimr hjoictcjos tgnt dny `mni tj indnam jr cofury. NR@ @cst AdeG

  • Содержание

    1. Water flow Meter Indicator Counter Rotameter Liquid Flowme LZS-15 1/2″ 60-600L
    2. Portable Digital Ultrasonic Flow Meter
    3. Ultrasonic liquid flow meter RS485 New TUF-2000B digital flowmeter DN25mm-100mm
    4. DWYER Rate-Master Model RMA-21-SSV Flow Meter 2″ Scale – New
    5. G3/8” Liquid Fuel Oil Flow Sensor Counter Diesel Gasoline Milk Gear Flow Meter
    6. GPI 113255-1 1″ ELECTRONIC DIGITAL FUEL METER 01A31GM O1A SERIES
    7. 1/4″BSPT Panel Type Liquid Flowmeter Water Flow Meter 100-1000ml/min LZM-6
    8. FM-120 4 Digital Diesel Gasoline Fuel Petrol Oil Flow Meter Counter Gauge US
    9. Orbit 56854 Hose End Water Flow Meter
    10. SENSIRION LS32-1500 Liquid Flow Meter
    11. 1″ Inch Turbine Digital Diesel Water Fuel Flow Meter Oval Gear Flow Gauge
    12. ULTRASONIC FLOW METER MODULE TUF-2000 (GOOD CONDITION)
    13. AdBlue Digital Flow Meter K24 Electronic Flow Meter. Open Box.
    14. Digital LED Turbine Gauge Kerosene Fuel Water Flow Meter Flowmeter1/2″-3/4″
    15. 1/2″ PT Thread 0.05-0.5GPM 0.2-2LMP Water Liquid Flow Meter Flowmeter
    16. 8mm Hall Effect Liquid Water Flow Sensor Switch Flow Counter Meter
    17. IFM SBG232, Flow meter with integrated check valve and display
    18. KROHNE Optiflux 6″ Flow Meter Optiflux 2000
    19. FCI Flow Meter ST50-3J11BA00 18-36VDC 6W 150PSIG Used
    20. NEW 3/4″ Water Flow Control LCD Meter + Flow Sensor + Solenoid valve
    21. Teledyne Hastings HFM-200 Fast, Mass Flow Meter, 600 SCIM, Hydrogen
    22. Onicon F-1210 Dual Turbine Insertion Flow Meter Analog Output 4-20ma/0-10V USED
    23. Ultrasonic flow meter FLUXUS F704 – 2 Channel
    24. Pro K24 Turbine Digital Diesel Fuel Flow Meter For Chemicals Water Random Color
    25. Cox ANC 24 Precision Turbine Flow Meter
    26. FLOW METER KING INSTRUMENT 7100 SERIES 316SS 1/4″ NPT 5.5 SCFH AIR <333T3
    27. LZS 16-160L/H Plastic & Metal Tube Type 16-160L/H Water Rotameter Liquid
    28. 2021 Hall effect G3/4″ Flow Water Sensor Meter+Digital LCD Display control
    29. Gilmont #10 & Micro Flow Meter Kit * w/ Micrometer Capillary Valve * Cat. #F9960
    30. 4 Digits Mechanical Diesel Fuel Flow Meter Inlet Size 1.5”10~180L/Min
    31. Related Searches
    32. Results Pagination – Page 1
    33. 11,106 Results
    34. Results Pagination – Page 1
    35. We are checking your browser… www.researchgate.net
    36. Why do I have to complete a CAPTCHA?
    37. What can I do to prevent this in the future?
    38. We are checking your browser… www.researchgate.net
    39. Why do I have to complete a CAPTCHA?
    40. What can I do to prevent this in the future?
    41. Kinds and units of measurementEdit
    42. Gas Edit
    43. Liquid Edit
    44. Primary flow elementEdit
    45. Mechanical flowmetersEdit
    46. Piston meter/rotary piston Edit
    47. Oval gear meter Edit
    48. Gear meter Edit
    49. Helical gear Edit
    50. Nutating disk meter Edit
    51. Turbine flowmeter Edit
    52. Woltman meter Edit
    53. Single jet meter Edit
    54. Paddle wheel meter Edit
    55. Multiple jet meter Edit
    56. Pelton wheel Edit
    57. Current meter Edit
    58. Pressure-based metersEdit
    59. Venturi meter Edit
    60. Orifice plate Edit
    61. Dall tube Edit
    62. Pitot tube Edit
    63. Averaging pitot tube Edit
    64. Cone meters Edit
    65. Linear resistance meters Edit
    66. Variable-area flowmetersEdit
    67. Optical flowmetersEdit
    68. Open-channel flow measurementEdit
    69. Level to flow Edit
    70. Area/velocity Edit
    71. Dye testing Edit
    72. Acoustic Doppler velocimetry Edit
    73. Thermal mass flowmetersEdit
    74. The MAF sensor Edit
    75. Vortex flowmetersEdit
    76. Sonar flow measurementEdit
    77. Electromagnetic, ultrasonic and Coriolis flowmetersEdit
    78. Magnetic flowmeters Edit
    79. Non-contact electromagnetic flowmeters Edit
    80. Ultrasonic flowmeters (Doppler, transit time) Edit
    81. Coriolis flowmeters Edit
    82. Laser Doppler flow measurementEdit
    83. CalibrationEdit
    84. Transit time method Edit
    85. Tracer dilution method Edit
    86. See alsoEdit
    87. Operating principle of a Coriolis flow meterEdit
    88. Density and volume measurementsEdit
    89. CalibrationEdit
    90. See alsoEdit
    91. External linksEdit
    92. Conventional Solutions[buzzword]Edit
    93. Historical DevelopmentEdit
    94. Unconventional Solutions[buzzword] – SONAR Multiphase MeasurementEdit
    95. MarketEdit
    96. External linksEdit

    Water flow Meter Indicator Counter Rotameter Liquid Flowme LZS-15 1/2″ 60-600L

    Brand New

    C $19.83

    Was: C $21.10  6% off

    or Best Offer

    Free International Shipping

    from China

    S⁣8⁣5⁣p⁣o⁣n⁣s⁣o⁣R⁣K⁣r⁣e⁣d⁣8⁣R⁣S⁣T⁣

  • Portable Digital Ultrasonic Flow Meter

    Pre-Owned

    C $191.56

    Buy It Now

    +C $49.19 shipping estimate

    from United States

    S⁣G⁣p⁣o⁣n⁣s⁣o⁣U⁣r⁣4⁣A⁣e⁣Y⁣Q⁣d⁣L⁣4⁣D⁣A⁣

  • Ultrasonic liquid flow meter RS485 New TUF-2000B digital flowmeter DN25mm-100mm

    Brand New

    C $317.99

    or Best Offer

    Free International Shipping

    from China

    116 sold

    6⁣M⁣S⁣p⁣o⁣n⁣Q⁣s⁣6⁣o⁣r⁣Z⁣D⁣3⁣e⁣D⁣d⁣J⁣P⁣

  • DWYER Rate-Master Model RMA-21-SSV Flow Meter 2″ Scale – New

    Brand New

    C $25.53

    Buy It Now

    +C $26.33 shipping estimate

    from United States

    218 sold

    R⁣X⁣S⁣O⁣S⁣Q⁣F⁣p⁣o⁣n⁣A⁣D⁣s⁣o⁣r⁣8⁣e⁣d⁣2⁣

  • G3/8” Liquid Fuel Oil Flow Sensor Counter Diesel Gasoline Milk Gear Flow Meter

    Brand New

    C $25.53

    or Best Offer

    +C $38.31 shipping

    from China

    190 sold

    S⁣p⁣o⁣8⁣n⁣s⁣o⁣9⁣Z⁣r⁣e⁣d⁣9⁣D⁣C⁣Y⁣W⁣

  • GPI 113255-1 1″ ELECTRONIC DIGITAL FUEL METER 01A31GM O1A SERIES

    Brand New

    5.0 out of 5 stars.

    (6)6 product ratings

    C $43.64

    +C $39.19 shipping estimate

    from United States

    I⁣S⁣X⁣p⁣o⁣n⁣s⁣4⁣M⁣o⁣O⁣r⁣e⁣V⁣N⁣d⁣W⁣6⁣A⁣9⁣

  • 1/4″BSPT Panel Type Liquid Flowmeter Water Flow Meter 100-1000ml/min LZM-6

    Brand New

    C $18.86

    Was: C $20.06  6% off

    Buy It Now

    Free International Shipping

    from China

    Almost gone

    S⁣B⁣p⁣K⁣D⁣K⁣5⁣o⁣n⁣s⁣H⁣B⁣T⁣o⁣r⁣V⁣e⁣d⁣W⁣V⁣

  • FM-120 4 Digital Diesel Gasoline Fuel Petrol Oil Flow Meter Counter Gauge US

    Brand New

    C $58.22

    or Best Offer

    Shipping not specified

    from United States

    190 sold

    S⁣3⁣1⁣p⁣F⁣o⁣J⁣n⁣V⁣s⁣W⁣o⁣6⁣r⁣L⁣e⁣d⁣A⁣Q⁣B⁣

  • Orbit 56854 Hose End Water Flow Meter

    Brand New

    C $29.36

    Buy It Now

    Shipping not specified

    from United States

    S⁣F⁣2⁣p⁣o⁣n⁣K⁣s⁣o⁣S⁣r⁣0⁣0⁣e⁣d⁣W⁣2⁣

  • SENSIRION LS32-1500 Liquid Flow Meter

    Pre-Owned

    5.0 out of 5 stars.

    (1)1 product rating

    C $125.15

    Buy It Now

    Free International Shipping

    from Israel

    10 watchers

    Y⁣S⁣E⁣p⁣o⁣n⁣s⁣o⁣r⁣H⁣e⁣d⁣G⁣H⁣1⁣E⁣Y⁣H⁣2⁣

  • 1″ Inch Turbine Digital Diesel Water Fuel Flow Meter Oval Gear Flow Gauge

    Brand New

    C $38.30

    Buy It Now

    +C $10.22 shipping

    from China

    S⁣p⁣o⁣n⁣K⁣s⁣o⁣N⁣2⁣r⁣G⁣G⁣e⁣d⁣W⁣A⁣S⁣B⁣5⁣

  • ULTRASONIC FLOW METER MODULE TUF-2000 (GOOD CONDITION)

    Pre-Owned

    C $63.85

    +C $48.71 shipping estimate

    from United States

    S⁣3⁣p⁣o⁣9⁣n⁣6⁣9⁣s⁣0⁣T⁣o⁣7⁣X⁣r⁣e⁣d⁣Q⁣Z⁣

  • AdBlue Digital Flow Meter K24 Electronic Flow Meter. Open Box.

    New (Other)

    C $51.02

    or Best Offer

    +C $37.33 shipping estimate

    from United States

    3⁣C⁣S⁣p⁣X⁣R⁣o⁣7⁣n⁣s⁣L⁣o⁣L⁣r⁣6⁣e⁣1⁣Q⁣d⁣G⁣

  • Digital LED Turbine Gauge Kerosene Fuel Water Flow Meter Flowmeter1/2″-3/4″

    Brand New

    C $55.95 to C $64.09

    Buy It Now

    +C $6.54 shipping

    from Australia

    30+ sold

    S⁣p⁣o⁣2⁣n⁣s⁣O⁣o⁣r⁣e⁣d⁣8⁣U⁣C⁣C⁣

  • 1/2″ PT Thread 0.05-0.5GPM 0.2-2LMP Water Liquid Flow Meter Flowmeter

    Brand New

    C $67.34

    or Best Offer

    +C $3.26 shipping

    from Hong Kong

    4 watchers

    S⁣5⁣C⁣p⁣5⁣I⁣o⁣n⁣9⁣P⁣Q⁣2⁣s⁣B⁣o⁣r⁣8⁣e⁣d⁣

  • 8mm Hall Effect Liquid Water Flow Sensor Switch Flow Counter Meter

    Brand New

    C $22.97

    or Best Offer

    +C $3.26 shipping

    from Hong Kong

    H⁣S⁣p⁣o⁣2⁣n⁣s⁣I⁣1⁣F⁣o⁣U⁣N⁣Q⁣N⁣I⁣r⁣5⁣e⁣d⁣

  • IFM SBG232, Flow meter with integrated check valve and display

    Pre-Owned

    C $191.54

    or Best Offer

    +C $31.91 shipping

    from Belarus

    C⁣A⁣S⁣p⁣o⁣n⁣s⁣o⁣r⁣e⁣d⁣S⁣T⁣A⁣C⁣R⁣I⁣

  • KROHNE Optiflux 6″ Flow Meter Optiflux 2000

    Brand New

    C $887.55

    or Best Offer

    Shipping not specified

    from United States

    Last one

    S⁣X⁣p⁣o⁣n⁣H⁣s⁣o⁣B⁣r⁣I⁣L⁣e⁣T⁣d⁣3⁣E⁣C⁣R⁣

  • FCI Flow Meter ST50-3J11BA00 18-36VDC 6W 150PSIG Used

    Pre-Owned

    C $191.56

    or Best Offer

    +C $84.73 shipping

    from United States

    S⁣p⁣B⁣o⁣Q⁣n⁣s⁣o⁣7⁣r⁣e⁣T⁣d⁣C⁣S⁣F⁣3⁣6⁣

  • NEW 3/4″ Water Flow Control LCD Meter + Flow Sensor + Solenoid valve

    Brand New

    C $78.92

    Buy It Now

    Free International Shipping

    from China

    8⁣8⁣S⁣p⁣o⁣n⁣s⁣S⁣0⁣o⁣K⁣r⁣e⁣d⁣7⁣X⁣3⁣G⁣9⁣

  • Teledyne Hastings HFM-200 Fast, Mass Flow Meter, 600 SCIM, Hydrogen

    Pre-Owned

    C $159.62

    or Best Offer

    +C $57.68 shipping

    from United States

    Last one

    S⁣p⁣N⁣V⁣o⁣n⁣s⁣B⁣B⁣o⁣6⁣I⁣S⁣A⁣r⁣4⁣e⁣8⁣d⁣

  • Onicon F-1210 Dual Turbine Insertion Flow Meter Analog Output 4-20ma/0-10V USED

    Pre-Owned

    C $114.92

    or Best Offer

    +C $72.19 shipping

    from United States

    S⁣S⁣p⁣H⁣o⁣4⁣B⁣n⁣s⁣L⁣o⁣r⁣e⁣P⁣d⁣1⁣C⁣7⁣W⁣

  • Ultrasonic flow meter FLUXUS F704 – 2 Channel

    Brand New

    C $637.25

    Buy It Now

    +C $74.34 shipping estimate

    from United States

    O⁣F⁣S⁣p⁣o⁣n⁣s⁣V⁣T⁣o⁣r⁣J⁣Q⁣e⁣d⁣B⁣U⁣I⁣D⁣

  • Pro K24 Turbine Digital Diesel Fuel Flow Meter For Chemicals Water Random Color

    Brand New

    C $33.20

    Buy It Now

    +C $2.55 shipping

    from China

    1,407 sold

    S⁣J⁣2⁣p⁣o⁣X⁣A⁣5⁣n⁣s⁣P⁣o⁣r⁣O⁣e⁣W⁣9⁣d⁣Y⁣D⁣

  • Cox ANC 24 Precision Turbine Flow Meter

    Pre-Owned

    C $249.02

    or Best Offer

    +C $48.91 shipping estimate

    from United States

    55 sold

    S⁣Y⁣p⁣C⁣o⁣Z⁣n⁣3⁣J⁣E⁣s⁣N⁣o⁣Q⁣r⁣D⁣e⁣d⁣4⁣

  • FLOW METER KING INSTRUMENT 7100 SERIES 316SS 1/4″ NPT 5.5 SCFH AIR <333T3

    Brand New

    C $383.10

    or Best Offer

    +C $34.74 shipping estimate

    from United States

    2 watchers

    S⁣p⁣o⁣A⁣n⁣s⁣7⁣o⁣r⁣8⁣e⁣W⁣d⁣O⁣0⁣5⁣0⁣T⁣

  • LZS 16-160L/H Plastic & Metal Tube Type 16-160L/H Water Rotameter Liquid

    Brand New

    C $21.58

    Was: C $22.72  5% off

    Buy It Now

    Free International Shipping

    from China

    X⁣4⁣S⁣p⁣o⁣n⁣2⁣2⁣s⁣o⁣r⁣e⁣d⁣V⁣C⁣D⁣1⁣

  • 2021 Hall effect G3/4″ Flow Water Sensor Meter+Digital LCD Display control

    Brand New

    C $31.91

    Buy It Now

    +C $16.45 shipping

    from Hong Kong

    54 sold

    S⁣p⁣o⁣2⁣n⁣4⁣V⁣3⁣s⁣o⁣r⁣A⁣e⁣G⁣N⁣d⁣C⁣6⁣

  • Gilmont #10 & Micro Flow Meter Kit * w/ Micrometer Capillary Valve * Cat. #F9960

    Pre-Owned

    C $38.31

    Buy It Now

    +C $53.09 shipping estimate

    from United States

    Q⁣S⁣p⁣o⁣n⁣1⁣s⁣o⁣r⁣e⁣I⁣2⁣d⁣S⁣T⁣C⁣6⁣M⁣V⁣

  • 4 Digits Mechanical Diesel Fuel Flow Meter Inlet Size 1.5”10~180L/Min

    Brand New

    C $140.19

    or Best Offer

    Free International Shipping

    from China

    25 sold

    7⁣S⁣S⁣p⁣o⁣n⁣7⁣s⁣o⁣r⁣H⁣e⁣N⁣W⁣3⁣8⁣A⁣d⁣4⁣8⁣

11,106 Results

Please enable cookies.

We are checking your browser… www.researchgate.net

Why do I have to complete a CAPTCHA?

Completing the CAPTCHA proves you are a human and gives you temporary access to the web property.

What can I do to prevent this in the future?

If you are on a personal connection, like at home, you can run an anti-virus scan on your device to make sure it is not infected with malware.

Cloudflare Ray ID: 6e8acf654c939b39

Your IP: 45.91.203.94

Performance & security by Cloudflare

Please enable cookies.

We are checking your browser… www.researchgate.net

Why do I have to complete a CAPTCHA?

Completing the CAPTCHA proves you are a human and gives you temporary access to the web property.

What can I do to prevent this in the future?

If you are on a personal connection, like at home, you can run an anti-virus scan on your device to make sure it is not infected with malware.

Cloudflare Ray ID: 6e8acf658faf90a3

Your IP: 45.91.203.94

Performance & security by Cloudflare

Kinds and units of measurementEdit

When gases or liquids are transferred for their energy content, as in the sale of natural gas, the flow rate may also be expressed in terms of energy flow, such as gigajoule per hour or BTU per day. The energy flow rate is the volumetric flow rate multiplied by the energy content per unit volume or mass flow rate multiplied by the energy content per unit mass. Energy flow rate is usually derived from mass or volumetric flow rate by the use of a flow computer.

In engineering contexts, the volumetric flow rate is usually given the symbol  , and the mass flow rate, the symbol  .

For a fluid having density  , mass and volumetric flow rates may be related by  .

GasEdit

Gases are compressible and change volume when placed under pressure, are heated or are cooled. A volume of gas under one set of pressure and temperature conditions is not equivalent to the same gas under different conditions. References will be made to “actual” flow rate through a meter and “standard” or “base” flow rate through a meter with units such as acm/h (actual cubic meters per hour), sm3/sec (standard cubic meters per second), kscm/h (thousand standard cubic meters per hour), LFM (linear feet per minute), or MMSCFD (million standard cubic feet per day).

Gas mass flow rate can be directly measured, independent of pressure and temperature effects, with thermal mass flowmeters, Coriolis mass flowmeters, or mass flow controllers.

LiquidEdit

For liquids, various units are used depending upon the application and industry, but might include gallons (U.S. or imperial) per minute, liters per second, bushels per minute or, when describing river flows, cumecs (cubic meters per second) or acre-feet per day. In oceanography a common unit to measure volume transport (volume of water transported by a current for example) is a sverdrup (Sv) equivalent to 106 m3/s.

Primary flow elementEdit

A primary flow element is a device inserted into the flowing fluid that produces a physical property that can be accurately related to flow. For example, an orifice plate produces a pressure drop that is a function of the square of the volume rate of flow through the orifice. A vortex meter primary flow element produces a series of oscillations of pressure. Generally, the physical property generated by the primary flow element is more convenient to measure than the flow itself. The properties of the primary flow element, and the fidelity of the practical installation to the assumptions made in calibration, are critical factors in the accuracy of the flow measurement.[1]

Mechanical flowmetersEdit

A positive displacement meter may be compared to a bucket and a stopwatch. The stopwatch is started when the flow starts and stopped when the bucket reaches its limit. The volume divided by the time gives the flow rate. For continuous measurements, we need a system of continually filling and emptying buckets to divide the flow without letting it out of the pipe. These continuously forming and collapsing volumetric displacements may take the form of pistons reciprocating in cylinders, gear teeth mating against the internal wall of a meter or through a progressive cavity created by rotating oval gears or a helical screw.

Piston meter/rotary pistonEdit

Because they are used for domestic water measurement, piston meters, also known as rotary piston or semi-positive displacement meters, are the most common flow measurement devices in the UK and are used for almost all meter sizes up to and including 40 mm (1+12 in). The piston meter operates on the principle of a piston rotating within a chamber of known volume. For each rotation, an amount of water passes through the piston chamber. Through a gear mechanism and, sometimes, a magnetic drive, a needle dial and odometer type display are advanced.

Oval gear meterEdit

A positive displacement flowmeter of the oval gear type. Fluid forces the meshed gears to rotate; each rotation corresponds to a fixed volume of fluid. Counting the revolutions totalizes volume, and the rate is proportional to flow.

An oval gear meter is a positive displacement meter that uses two or more oblong gears configured to rotate at right angles to one another, forming a T shape. Such a meter has two sides, which can be called A and B. No fluid passes through the center of the meter, where the teeth of the two gears always mesh. On one side of the meter (A), the teeth of the gears close off the fluid flow because the elongated gear on side A is protruding into the measurement chamber, while on the other side of the meter (B), a cavity holds a fixed volume of fluid in a measurement chamber. As the fluid pushes the gears, it rotates them, allowing the fluid in the measurement chamber on side B to be released into the outlet port. Meanwhile, fluid entering the inlet port will be driven into the measurement chamber of side A, which is now open. The teeth on side B will now close off the fluid from entering side B. This cycle continues as the gears rotate and fluid is metered through alternating measurement chambers. Permanent magnets in the rotating gears can transmit a signal to an electric reed switch or current transducer for flow measurement. Though claims for high performance are made, they are generally not as precise as the sliding vane design.[2]

Gear meterEdit

Gear meters differ from oval gear meters in that the measurement chambers are made up of the gaps between the teeth of the gears. These openings divide up the fluid stream and as the gears rotate away from the inlet port, the meter’s inner wall closes off the chamber to hold the fixed amount of fluid. The outlet port is located in the area where the gears are coming back together. The fluid is forced out of the meter as the gear teeth mesh and reduce the available pockets to nearly zero volume.

Helical gearEdit

Nutating disk meterEdit

Turbine flowmeterEdit

The turbine wheel is set in the path of a fluid stream. The flowing fluid impinges on the turbine blades, imparting a force to the blade surface and setting the rotor in motion. When a steady rotation speed has been reached, the speed is proportional to fluid velocity.

Fire meters are a specialized type of turbine meter with approvals for the high flow rates required in fire protection systems. They are often approved by Underwriters Laboratories (UL) or Factory Mutual (FM) or similar authorities for use in fire protection. Portable turbine meters may be temporarily installed to measure water used from a fire hydrant. The meters are normally made of aluminum to be lightweight, and are usually 7.5 cm (3 in) capacity. Water utilities often require them for measurement of water used in construction, pool filling, or where a permanent meter is not yet installed.

Woltman meterEdit

The Woltman meter (invented by Reinhard Woltman in the 19th century) comprises a rotor with helical blades inserted axially in the flow, much like a ducted fan; it can be considered a type of turbine flowmeter.[5] They are commonly referred to as helix meters, and are popular at larger sizes.

Single jet meterEdit

A single jet meter consists of a simple impeller with radial vanes, impinged upon by a single jet. They are increasing in popularity in the UK at larger sizes and are commonplace in the EU.

Paddle wheel meterEdit

The paddle wheel assembly generates a flow reading from the fluid flowing through the pipe instigating the spinning of the paddlewheel. Magnets in the paddle spin past the sensor. The electrical pulses produced are proportional to the rate of flow..

Paddle wheel flowmeters consist of three primary components: the paddle wheel sensor, the pipe fitting and the display/controller. The paddle wheel sensor consists of a freely rotating wheel/impeller with embedded magnets which are perpendicular to the flow and will rotate when inserted in the flowing medium. As the magnets in the blades spin past the sensor, the paddle wheel meter generates a frequency and voltage signal which is proportional to the flow rate. The faster the flow the higher the frequency and the voltage output.

The paddle wheel meter is designed to be inserted into a pipe fitting, either ‘in-line’ or insertion style. These are available with wide range of fittings styles, connection methods and materials such as PVDF, polypropylene, and stainless steel. Similar to turbine meters, the paddle wheel meter require a minimum run of straight pipe before and after the sensor.[6]

Flow displays and controllers are used to receive the signal from the paddle wheel meter and convert it into actual flow rate or total flow values. The processed signal can be used to control the process, generate an alarm, send signals to external etc.

Paddle wheel flowmeters (also known as Pelton wheel sensors) offer a relatively low cost, high accuracy option for many flow system applications, typically with water or water-like fluids.[6]

Multiple jet meterEdit

A multiple jet or multijet meter is a velocity type meter which has an impeller which rotates horizontally on a vertical shaft. The impeller element is in a housing in which multiple inlet ports direct the fluid flow at the impeller causing it to rotate in a specific direction in proportion to the flow velocity. This meter works mechanically much like a single jet meter except that the ports direct the flow at the impeller equally from several points around the circumference of the element, not just one point; this minimizes uneven wear on the impeller and its shaft. Thus these types of meters are recommended to be installed horizontally with its roller index pointing skywards.

Pelton wheelEdit

Current meterEdit

A propeller-type current meter as used for hydroelectric turbine testing.

Flow through a large penstock such as used at a hydroelectric power plant can be measured by averaging the flow velocity over the entire area. Propeller-type current meters (similar to the purely mechanical Ekman current meter, but now with electronic data acquisition) can be traversed over the area of the penstock and velocities averaged to calculate total flow. This may be on the order of hundreds of cubic meters per second. The flow must be kept steady during the traverse of the current meters. Methods for testing hydroelectric turbines are given in IEC standard 41. Such flow measurements are often commercially important when testing the efficiency of large turbines.

Pressure-based metersEdit

There are several types of flowmeter that rely on Bernoulli’s principle. The pressure is measured either by using laminar plates, an orifice, a nozzle, or a Venturi tube to create an artificial constriction and then measure the pressure loss of fluids as they pass that constriction,[7] or by measuring static and stagnation pressures to derive the dynamic pressure.

Venturi meterEdit

A Venturi meter constricts the flow in some fashion, and pressure sensors measure the differential pressure before and within the constriction. This method is widely used to measure flow rate in the transmission of gas through pipelines, and has been used since Roman Empire times. The coefficient of discharge of Venturi meter ranges from 0.93 to 0.97. The first large-scale Venturi meters to measure liquid flows were developed by Clemens Herschel, who used them to measure small and large flows of water and wastewater beginning at the very end of the 19th century.[8]

Orifice plateEdit

An orifice plate is a plate with a hole through it, placed perpendicular to the flow; it constricts the flow, and measuring the pressure differential across the constriction gives the flow rate. It is basically a crude form of Venturi meter, but with higher energy losses. There are three type of orifice: concentric, eccentric, and segmental.[9][10]

Dall tubeEdit

The Dall tube is a shortened version of a Venturi meter, with a lower pressure drop than an orifice plate. As with these flowmeters the flow rate in a Dall tube is determined by measuring the pressure drop caused by restriction in the conduit. The pressure differential is typically measured using diaphragm pressure transducers with digital readout. Since these meters have significantly lower permanent pressure losses than orifice meters, Dall tubes are widely used for measuring the flow rate of large pipeworks. Differential pressure produced by a Dall tube is higher than Venturi tube and nozzle, all of them having same throat diameters.

Pitot tubeEdit

A pitot tube is used to measure fluid flow velocity. The tube is pointed into the flow and the difference between the stagnation pressure at the tip of the probe and the static pressure at its side is measured, yielding the dynamic pressure from which the fluid velocity is calculated using Bernoulli’s equation. A volumetric rate of flow may be determined by measuring the velocity at different points in the flow and generating the velocity profile.[11]

Averaging pitot tubeEdit

Averaging pitot tubes (also called impact probes) extend the theory of pitot tube to more than one dimension. A typical averaging pitot tube consists of three or more holes (depending on the type of probe) on the measuring tip arranged in a specific pattern. More holes allow the instrument to measure the direction of the flow velocity in addition to its magnitude (after appropriate calibration). Three holes arranged in a line allow the pressure probes to measure the velocity vector in two dimensions. Introduction of more holes, e.g. five holes arranged in a “plus” formation, allow measurement of the three-dimensional velocity vector.

Cone metersEdit

Cone meters are a newer differential pressure metering device first launched in 1985 by McCrometer in Hemet, CA. The cone meter is a generic yet robust differential pressure (DP) meter that has shown to be resistant to effects of asymmetric and swirling flow. While working with the same basic principles as Venturi and orifice type DP meters, cone meters don’t require the same upstream and downstream piping.[12] The cone acts as a conditioning device as well as a differential pressure producer. Upstream requirements are between 0–5 diameters compared to up to 44 diameters for an orifice plate or 22 diameters for a Venturi. Because cone meters are generally of welded construction, it is recommended they are always calibrated prior to service. Inevitably heat effects of welding cause distortions and other effects that prevent tabular data on discharge coefficients with respect to line size, beta ratio and operating Reynolds numbers from being collected and published. Calibrated cone meters have an uncertainty up to ±0.5%. Un-calibrated cone meters have an uncertainty of ±5.0%[citation needed]

Linear resistance metersEdit

Linear resistance meters, also called laminar flowmeters, measure very low flows at which the measured differential pressure is linearly proportional to the flow and to the fluid viscosity. Such flow is called viscous drag flow or laminar flow, as opposed to the turbulent flow measured by orifice plates, Venturis and other meters mentioned in this section, and is characterized by Reynolds numbers below 2000. The primary flow element may consist of a single long capillary tube, a bundle of such tubes, or a long porous plug; such low flows create small pressure differentials but longer flow elements create higher, more easily measured differentials. These flowmeters are particularly sensitive to temperature changes affecting the fluid viscosity and the diameter of the flow element, as can be seen in the governing Hagen–Poiseuille equation.[13][14]

Variable-area flowmetersEdit

Techfluid-CG34-2500 rotameter

Another type is a variable area orifice, where a spring-loaded tapered plunger is deflected by flow through an orifice. The displacement can be related to the flow rate.[15]

Optical flowmetersEdit

Optical flowmeters use light to determine flow rate. Small particles which accompany natural and industrial gases pass through two laser beams focused a short distance apart in the flow path in a pipe by illuminating optics. Laser light is scattered when a particle crosses the first beam. The detecting optics collects scattered light on a photodetector, which then generates a pulse signal. As the same particle crosses the second beam, the detecting optics collect scattered light on a second photodetector, which converts the incoming light into a second electrical pulse. By measuring the time interval between these pulses, the gas velocity is calculated as   where   is the distance between the laser beams and   is the time interval.

Laser-based optical flowmeters measure the actual speed of particles, a property which is not dependent on thermal conductivity of gases, variations in gas flow or composition of gases. The operating principle enables optical laser technology to deliver highly accurate flow data, even in challenging environments which may include high temperature, low flow rates, high pressure, high humidity, pipe vibration and acoustic noise.

Optical flowmeters are very stable with no moving parts and deliver a highly repeatable measurement over the life of the product. Because distance between the two laser sheets does not change, optical flowmeters do not require periodic calibration after their initial commissioning. Optical flowmeters require only one installation point, instead of the two installation points typically required by other types of meters. A single installation point is simpler, requires less maintenance and is less prone to errors.

Commercially available optical flowmeters are capable of measuring flow from 0.1 m/s to faster than 100 m/s (1000:1 turn down ratio) and have been demonstrated to be effective for the measurement of flare gases from oil wells and refineries, a contributor to atmospheric pollution.[16]

Open-channel flow measurementEdit

Open channel flow describes cases where flowing liquid has a top surface open to the air; the cross-section of the flow is only determined by the shape of the channel on the lower side, and is variable depending on the depth of liquid in the channel. Techniques appropriate for a fixed cross-section of flow in a pipe are not useful in open channels. Measuring flow in waterways is an important open-channel flow application; such installations are known as stream gauges.

Level to flowEdit

The level of the water is measured at a designated point behind weir or in flume using various secondary devices (bubblers, ultrasonic, float, and differential pressure are common methods). This depth is converted to a flow rate according to a theoretical formula of the form   where   is the flow rate,   is a constant,   is the water level, and   is an exponent which varies with the device used; or it is converted according to empirically derived level/flow data points (a “flow curve”). The flow rate can then be integrated over time into volumetric flow. Level to flow devices are commonly used to measure the flow of surface waters (springs, streams, and rivers), industrial discharges, and sewage. Of these, weirs are used on flow streams with low solids (typically surface waters), while flumes are used on flows containing low or high solids contents.[17]

Area/velocityEdit

Dye testingEdit

A known amount of dye (or salt) per unit time is added to a flow stream. After complete mixing, the concentration is measured. The dilution rate equals the flow rate.

Acoustic Doppler velocimetryEdit

Acoustic Doppler velocimetry (ADV) is designed to record instantaneous velocity components at a single point with a relatively high frequency. Measurements are performed by measuring the velocity of particles in a remote sampling volume based upon the Doppler shift effect.[19]

Thermal mass flowmetersEdit

Temperature difference between the sensors varies depending upon the mass flow

Thermal mass flowmeters generally use combinations of heated elements and temperature sensors to measure the difference between static and flowing heat transfer to a fluid and infer its flow with a knowledge of the fluid’s specific heat and density. The fluid temperature is also measured and compensated for. If the density and specific heat characteristics of the fluid are constant, the meter can provide a direct mass flow readout, and does not need any additional pressure temperature compensation over their specified range.

Technological progress has allowed the manufacture of thermal mass flowmeters on a microscopic scale as MEMS sensors; these flow devices can be used to measure flow rates in the range of nanoliters or microliters per minute.

Thermal mass flowmeter (also called thermal dispersion or thermal displacement flowmeter) technology is used for compressed air, nitrogen, helium, argon, oxygen, and natural gas. In fact, most gases can be measured as long as they are fairly clean and non-corrosive. For more aggressive gases, the meter may be made out of special alloys (e.g. Hastelloy), and pre-drying the gas also helps to minimize corrosion.

Today, thermal mass flowmeters are used to measure the flow of gases in a growing range of applications, such as chemical reactions or thermal transfer applications that are difficult for other flowmetering technologies. Some other typical applications of flow sensors can be found in the medical field like, for example, CPAP devices, anesthesia equipment or respiratory devices.[7] This is because thermal mass flowmeters monitor variations in one or more of the thermal characteristics (temperature, thermal conductivity, and/or specific heat) of gaseous media to define the mass flow rate.

The MAF sensorEdit

In many late model automobiles, a Mass Airflow (MAF) sensor is used to accurately determine the mass flow rate of intake air used in the internal combustion engine. Many such mass flow sensors use a heated element and a downstream temperature sensor to indicate the air flowrate. Other sensors use a spring-loaded vane. In either case, the vehicle’s electronic control unit interprets the sensor signals as a real-time indication of an engine’s fuel requirement.

Vortex flowmetersEdit

Another method of flow measurement involves placing a bluff body (called a shedder bar) in the path of the fluid. As the fluid passes this bar, disturbances in the flow called vortices are created. The vortices trail behind the cylinder, alternatively from each side of the bluff body. This vortex trail is called the Von Kármán vortex street after von Kármán’s 1912 mathematical description of the phenomenon. The frequency at which these vortices alternate sides is essentially proportional to the flow rate of the fluid. Inside, atop, or downstream of the shedder bar is a sensor for measuring the frequency of the vortex shedding. This sensor is often a piezoelectric crystal, which produces a small, but measurable, voltage pulse every time a vortex is created. Since the frequency of such a voltage pulse is also proportional to the fluid velocity, a volumetric flow rate is calculated using the cross-sectional area of the flowmeter. The frequency is measured and the flow rate is calculated by the flowmeter electronics using the equation  
where   is the frequency of the vortices,   the characteristic length of the bluff body,   is the velocity of the flow over the bluff body, and   is the Strouhal number, which is essentially a constant for a given body shape within its operating limits.

Sonar flow measurementEdit

Sonar flowmeter on gas line

Sonar flowmeters are non-intrusive clamp-on devices that measure flow in pipes conveying slurries, corrosive fluids, multiphase fluids and flows where insertion type flowmeters are not desired. Sonar flowmeters have been widely adopted in mining, metals processing, and upstream oil and gas industries where traditional technologies have certain limitations due to their tolerance to various flow regimes and turn down ratios.

Sonar flowmeters have the capacity of measuring the velocity of liquids or gases non-intrusively within the pipe and then leverage this velocity measurement into a flow rate by using the cross-sectional area of the pipe and the line pressure and temperature. The principle behind this flow measurement is the use of underwater acoustics.

In underwater acoustics, to locate an object underwater, sonar uses two knowns:

  • The speed of sound propagation through the array (i.e., the speed of sound through seawater)
  • The spacing between the sensors in the sensor array

and then calculates the unknown:

  • The location (or angle) of the object.

Likewise, sonar flow measurement uses the same techniques and algorithms employed in underwater acoustics, but applies them to flow measurement of oil and gas wells and flow lines.

To measure flow velocity, sonar flowmeters use two knowns:

  • The location (or angle) of the object, which is 0 degrees since the flow is moving along the pipe, which is aligned with the sensor array
  • The spacing between the sensors in the sensor array[20]

and then calculates the unknown:

Electromagnetic, ultrasonic and Coriolis flowmetersEdit

Modern innovations in the measurement of flow rate incorporate electronic devices that can correct for varying pressure and temperature (i.e. density) conditions, non-linearities, and for the characteristics of the fluid.

Magnetic flowmetersEdit

Magnetic flowmeters, often called “mag meter”s or “electromag”s, use a magnetic field applied to the metering tube, which results in a potential difference proportional to the flow velocity perpendicular to the flux lines. The potential difference is sensed by electrodes aligned perpendicular to the flow and the applied magnetic field. The physical principle at work is Faraday’s law of electromagnetic induction. The magnetic flowmeter requires a conducting fluid and a nonconducting pipe liner. The electrodes must not corrode in contact with the process fluid; some magnetic flowmeters have auxiliary transducers installed to clean the electrodes in place. The applied magnetic field is pulsed, which allows the flowmeter to cancel out the effect of stray voltage in the piping system.

Non-contact electromagnetic flowmetersEdit

A Lorentz force velocimetry system is called Lorentz force flowmeter (LFF). An LFF measures the integrated or bulk Lorentz force resulting from the interaction between a liquid metal in motion and an applied magnetic field. In this case, the characteristic length of the magnetic field is of the same order of magnitude as the dimensions of the channel. It must be addressed that in the case where localized magnetic fields are used, it is possible to perform local velocity measurements and thus the term Lorentz force velocimeter is used.

Ultrasonic flowmeters (Doppler, transit time)Edit

Schematic view of a flow sensor.

  and
 

where   is the average velocity of the fluid along the sound path and   is the speed of sound.

With wide-beam illumination transit time ultrasound can also be used to measure volume flow independent of the cross-sectional area of the vessel or tube.[22]

Ultrasonic Doppler flowmeters measure the Doppler shift resulting from reflecting an ultrasonic beam off the particulates in flowing fluid. The frequency of the transmitted beam is affected by the movement of the particles; this frequency shift can be used to calculate the fluid velocity. For the Doppler principle to work, there must be a high enough density of sonically reflective materials such as solid particles or air bubbles suspended in the fluid. This is in direct contrast to an ultrasonic transit time flowmeter, where bubbles and solid particles reduce the accuracy of the measurement. Due to the dependency on these particles, there are limited applications for Doppler flowmeters. This technology is also known as acoustic Doppler velocimetry.

One advantage of ultrasonic flowmeters is that they can effectively measure the flow rates for a wide variety of fluids, as long as the speed of sound through that fluid is known. For example, ultrasonic flowmeters are used for the measurement of such diverse fluids as liquid natural gas (LNG) and blood.[23] One can also calculate the expected speed of sound for a given fluid; this can be compared to the speed of sound empirically measured by an ultrasonic flowmeter for the purposes of monitoring the quality of the flowmeter’s measurements. A drop in quality (change in the measured speed of sound) is an indication that the meter needs servicing.

Coriolis flowmetersEdit

Using the Coriolis effect that causes a laterally vibrating tube to distort, a direct measurement of mass flow can be obtained in a coriolis flowmeter.[24] Furthermore, a direct measure of the density of the fluid is obtained. Coriolis measurement can be very accurate irrespective of the type of gas or liquid that is measured; the same measurement tube can be used for hydrogen gas and bitumen without recalibration.[citation needed]

Coriolis flowmeters can be used for the measurement of natural gas flow.[25]

Laser Doppler flow measurementEdit

A beam of laser light impinging on a moving particle will be partially scattered with a change in wavelength proportional to the particle’s speed (the Doppler effect). A laser Doppler velocimeter (LDV), also called a laser Doppler anemometer (LDA), focuses a laser beam into a small volume in a flowing fluid containing small particles (naturally occurring or induced). The particles scatter the light with a Doppler shift. Analysis of this shifted wavelength can be used to directly, and with great precision, determine the speed of the particle and thus a close approximation of the fluid velocity.

CalibrationEdit

Even though ideally the flowmeter should be unaffected by its environment, in practice this is unlikely to be the case. Often measurement errors originate from incorrect installation or other environment dependent factors.[27][28] In situ methods are used when flowmeter is calibrated in the correct flow conditions. The result of a flowmeter calibration will result in two related statistics: a performance indicator metric and a flow rate metric.[29]

Transit time methodEdit

For pipe flows a so-called transit time method is applied where a radiotracer is injected as a pulse into the measured flow. The transit time is defined with the help of radiation detectors placed on the outside of the pipe. The volume flow is obtained by multiplying the measured average fluid flow velocity by the inner pipe cross-section. This reference flow value is compared with the simultaneous flow value given by the flow measurement to be calibrated.

The procedure is standardised (ISO 2975/VII for liquids and BS 5857-2.4 for gases). The best accredited measurement uncertainty for liquids and gases is 0.5%.[30]

Tracer dilution methodEdit

The radiotracer dilution method is used to calibrate open channel flow measurements. A solution with a known tracer concentration is injected at a constant known velocity into the channel flow. Downstream the tracer solution is thoroughly mixed over the flow cross-section, a continuous sample is taken and its tracer concentration in relation to that of the injected solution is determined. The flow reference value is determined by using the tracer balance condition between the injected tracer flow and the diluting flow.
The procedure is standardised (ISO 9555-1 and ISO 9555-2 for liquid flow in open channels). The best accredited measurement uncertainty is 1%.[30]

See alsoEdit

Operating principle of a Coriolis flow meterEdit

There are two basic configurations of Coriolis flow meter: the curved tube flow meter and the straight tube flow meter. This article discusses the curved tube design.

Rotation without mass flow

With mass flow, the tubes twist slightly

The animations on the right do not represent an actually existing Coriolis flow meter design. The purpose of the animations is to illustrate the operating principle, and to show the connection with rotation.

Fluid is being pumped through the mass flow meter. When there is mass flow, the tube twists slightly. The arm through which fluid flows away from the axis of rotation must exert a force on the fluid, to increase its angular momentum, so it bends backwards. The arm through which fluid is pushed back to the axis of rotation must exert a force on the fluid to decrease the fluid’s angular momentum again, hence that arm will bend forward. In other words, the inlet arm (containing an outwards directed flow), is lagging behind the overall rotation, the part which in rest is parallel to the axis is now skewed, and the outlet arm (containing an inwards directed flow) leads the overall rotation.

The vibration pattern during no-flow

The vibration pattern with curved tube mass flow

The animation on the right represents how curved tube mass flow meters are designed. The fluid is led through two parallel tubes. An actuator (not shown) induces equal counter vibrations on the sections parallel to the axis, to make the measuring device less sensitive to outside vibrations. The actual frequency of the vibration depends on the size of the mass flow meter, and ranges from 80 to 1000 Hz. The amplitude of the vibration is too small to be seen, but it can be felt by touch.

When no fluid is flowing, the motion of the two tubes is symmetrical, as shown in the left animation. The animation on the right illustrates what happens during mass flow: some twisting of the tubes. The arm carrying the flow away from the axis of rotation must exert a force on the fluid to accelerate the flowing mass to the vibrating speed of the tubes at the outside (increase of absolute angular momentum), so it is lagging behind the overall vibration. The arm through which fluid is pushed back towards the axis of movement must exert a force on the fluid to decrease the fluid’s absolute angular speed (angular momentum) again, hence that arm leads the overall vibration.

The inlet arm and the outlet arm vibrate with the same frequency as the overall vibration, but when there is mass flow the two vibrations are out of sync: the inlet arm is behind, the outlet arm is ahead. The two vibrations are shifted in phase with respect to each other, and the degree of phase-shift is a measure for the amount of mass that is flowing through the tubes and line.

Density and volume measurementsEdit

The mass flow of a U-shaped Coriolis flow meter is given as:

where Ku is the temperature dependent stiffness of the tube, K is a shape-dependent factor, d is the width, τ is the time lag, ω is the vibration frequency, and Iu is the inertia of the tube. As the inertia of the tube depend on its contents, knowledge of the fluid density is needed for the calculation of an accurate mass flow rate.

If the density changes too often for manual calibration to be sufficient, the Coriolis flow meter can be adapted to measure the density as well. The natural vibration frequency of the flow tubes depends on the combined mass of the tube and the fluid contained in it. By setting the tube in motion and measuring the natural frequency, the mass of the fluid contained in the tube can be deduced. Dividing the mass on the known volume of the tube gives us the density of the fluid.

An instantaneous density measurement allows the calculation of flow in volume per time by dividing mass flow with density.

CalibrationEdit

Changes in temperature and pressure will cause the tube rigidity to change, but these can be compensated for through pressure and temperature zero and span compensation factors.

Additional effects on tube rigidity will cause shifts in the calibration factor over time due to degradation of the flow tubes. These effects include pitting, cracking, coating, erosion or corrosion. It is not possible to compensate for these changes dynamically, but efforts to monitor the effects may be made through regular meter calibration or verification checks. If a change is deemed to have occurred, but is considered to be acceptable, the offset may be added to the existing calibration factor to ensure continued accurate measurement.

See alsoEdit

External linksEdit

Conventional Solutions[buzzword]Edit

Conventional solutions[buzzword] concerning two- and three-phase metering systems require expensive and cumbersome test separators, with associated high maintenance, and field personnel intervention. These conventional solutions[buzzword] do not lend themselves to continuous automated monitoring or metering. Moreover, with diminishing oil resources, oil companies are now frequently confronted with the need to recover hydrocarbons from marginally economical reservoirs.[2] In order to ensure economic viability of these accumulations, the wells may have to be completed subsea, or crude oil from several wells sent to a common production facility with excess processing capacity. The economic constraints on such developments do not lend themselves to the continued deployment of three-phase separators as the primary measurement devices. Consequently, viable alternatives to three-phase separators are essential. Industry’s response is the multiphase flow meter (MPFM).

Historical DevelopmentEdit

The oil and gas industry began to be interested in developing MPFMs in the early 1980s, as measurement technology improved, and wellhead separators were costly. Depleting oil reserves, (More water and gas in the produced oil) along with smaller, deeper wells with higher water contents, saw the advent of increasingly frequent occurrences of multiphase flow where the single-phase meters were unable to provide accurate answers. After a lengthy gestation period, MPFMs capable of performing the required measurements became commercially available. Much of the early research was done at the Christian Michelsen research center in Bergen, Norway,[3] and this work spawned a number of spin off companies in Norway leading to the Roxar / Emerson, Schlumberger, Framo, and MPM meters. ENI and Shell supported the development in Italy of the Pietro Fiorentini meter. Haimo introduced a meter with partial separation, making accurate measurement simpler, but at the expense of a physically larger device. Norway has remained a technology center for MPFM with the Norwegian Society for Oil and Gas Measurement (NFOGM) providing an academic and educational role.[4] Since 1994, MPFM installation numbers have steadily increased as technology in the field has advanced, with substantial growth witnessed from 1999 onwards.[5] A recent study estimated that there were approximately 2,700 MPFM applications including field allocation, production optimisation and mobile well testing in 2006.[6]

A number of factors have instigated the recent rapid uptake of multiphase measurement technology: improved meter performances, decreases in meter costs, more compact meters enabling deployment of mobile systems, the need for sub sea metering, increases in oil prices and a wider assortment of operators. As the initial interest in multiphase flow metering came from the offshore industry, most of the multiphase metering activity was concentrated in the North Sea. However, the present distribution of multiphase flow meters is much more diverse.

Most modern meters combine a venturi flow rate meter, with a gamma densitometer, and some meters have additional measurements for water salinity. The meter measures the flow rates at line pressures, which are typically orders of magnitude greater than atmospheric pressure, but the meter must report the oil and gas volumes at standard (atmospheric) pressure and temperature. The meter must thus know the Pressure / Volume / Temperature properties of the oil, to add to the measured gas rate at line pressure the additional gas that would be liberated from the oil at atmospheric pressure, and also know the loss in oil volume from the release of that gas in conversion to standard conditions. With co-mingled flow from oil zones with differing PVT response, and different water salinities and hence densities, this PVT uncertainty may be the largest source of error in the measurement.

The introduction of the multi port selector valve (MSV) also facilitated the automation of the use of MPFM’s, but this can also be achieved with conventional valving designs for well tests. MSV’s are particularly suitable for onshore pad drilling, and where many nearby wells have similar pressures, and allow MPFM’s to be shared between groups of wells. Sub Sea meters typically use conventional sub sea valve designs, to ensure maintainability.

Unconventional Solutions[buzzword] – SONAR Multiphase MeasurementEdit

Measurement and interpretation of 2 and 3 phase multiphase flow can also be achieved by using alternative flow measurement technologies such as SONAR. SONAR meters apply the principles of underwater acoustics to measure flow regimes and; can be clamped on to wellheads and flow lines to measure the bulk (mean) fluid velocity of the total mixture which is then post-processed and analyzed along with wellbore compositional information and process conditions to infer the flow rates of each individual phase. This approached can be used in various applications such as black oil, gas condensate and wet gas.

MarketEdit

Industry experts have forecast that MPFMs will become feasible on an installation per well basis when their capital cost falls to around US$40,000 – US$60,000. The cost of MPFMs today remains in the range of US$100,000 – US$500,000 (varying with onshore/offshore, topside/subsea, the physical dimensions of the meter and the number of units ordered). Installation of these MPFMs can cost up to 25% of the hardware cost and associated operating costs are estimated at between US$20,000 and $40,000 per year.[7]

A number of novel multiphase metering techniques, employing a variety of technologies, have been developed which eliminate the need for three-phase separator deployment. These MPFMs offer substantial economic and operating advantages over their phase separating predecessor. Nevertheless, it is still widely recognised that no single MPFM on the market can meet all multiphase metering requirements.[8]

External linksEdit

Как отрегулировать счетчик для ДТ на мини-азс PIUSI

Заправочное оборудование для дизельного топлива итальянского производства PIUSI давно зарекомендовало себя надежным и неприхотливым в использовании как в составе мини-АЗС на базе пластиковых емкостей, так и в мобильных решениях. Насосы надежны и производительны, а счетчики точны и стабильны в измерении. Однако, законы физики непреклонны, дизтопливо одного и того же производителя при разной температуре летом и зимой имеет разную плотность, а значит имеет свойство увеличиваться и уменьшаться в объеме. Естественно, на нефтебазах в бензовоз наливают топливо при температуре по ГОСТ и объем измеряется точно, но в Вашем резервуаре топливо зимой охлаждается, а летом нагревается до уличной температуры, что приводит к неточным показаниям счетчика и переливу или недоливу. Естественно, если высокая точность измерения по каждому отпуску топлива для Вас не принципиальна, то конечно, в среднем «по году» расход будет примерно соответствовать общему потреблению. Но если нужно четко дозировать топливо с минимальной погрешностью, то необходимо проводить калибровку (настройку счетчика) весной с наступлением температур выше +10 ночью и зимой, когда стабильно погода уходит в -5 С. Для этой цели разные модели счетчиков PIUSI снабжены электронной или механической регулировкой. В основном в составе заправочных блоков используются механические счетчики PIUSI K33.

Мы продаем бюджетные мини-заправки, регулируем, настраиваем и ремонтируем счетчики и насосы PIUSI уже более 6 лет и сейчас я расскажу, как вы можете сделать это самостоятельно:

Чтобы проверить и настроить счетчик точно, а не «на глазок» необходимо вооружиться специальной мерной емкостью (мерник), металлической минимум на 10 литров, а лучше на 20 и с метрологическим сертификатом. Также понадобится любая канистра для слива технических остатков. Дальше всё довольно просто и нудно. Включаем насос, сливаем немного в канистру и отпускаем кран не выключая насос, чтобы в шланге к пистолету не было воздуха. Далее обнуляем счетчик и наполняем мерник на 10 или 20 литров, стараемся налить как можно точнее нажимая и отпуская пистолет. Далее выключаем насос и смотрим результат. Если по счетчику показывает больше или меньше – регулируем настроечный винт (для механических счетчиков) или правим коэффициент кнопочками (для электронных). После этого проводим следующее измерение и так до тех пор, пока не добьемся необходимой точности. Далее необходимо минимум трижды наливать мерник, чтобы убедиться, что результат стабилен. Обычно необходимо провести от 10 до 15 операции по измерению, чтобы настроить один счетчик на точность 0.5%.

Мерные емкости различного класса точности вы можете заказать в соответствующем разделе нашего сайта, посвященном мини-АЗС из пластиковых емкостей.

Конечно, если большого мерника у вас нет, можно воспользоваться маленьким на 1-5 литров или пластиковой канистрой на 10-20 литров, но результат такой настройки будет весьма непредсказуем, хотя явный недолив 10-15% или перелив вы конечно сможете устранить или убедиться, что счетчик требует замены или ремонта, если диапазона регулировки не хватит.

В любом случае, если не хотите заниматься регулировкой сами – звоните, наш специалист приедет к Вам на объект и отрегулирует или при необходимости отремонтирует ваш счетчик или насос.

Увы, ни что не бывает вечным и даже оборудование именитого производителя может выйти из строя, но, если у вас мини-АЗС, например, на базе PIUSI Cube 56 или Panther, то расстраиваться рано, в отличие от китайских поделок тут всё можно почти всё отремонтировать, а запчасти всегда в наличии!

В следующих статьях расскажу о ремонте счетчиков и типичных проблемах насосов для ДТ PIUSI.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Perfeo наушники беспроводные инструкция на русском
  • Монтаж альта профиль фасадные панели инструкция по монтажу
  • Руководство по эксплуатации автомобиля чери амулет а15
  • Цинк пиколинат solgar инструкция по применению
  • Индукционная плита хотпоинт аристон инструкция по эксплуатации на русском