Open sound meter мануал на русском

Теги: анализатор громкости

Open Sound Meter

Важно! Перед началом скачивания и установки необходимо ОТКЛЮЧИТЬ АНТИВИРУС, иначе кейген может быть удалён.

Open Sound Meter на русском (iPad) скачать

Open Sound Meter на русском (MacOS 10.13 — 11.1) скачать [32 MB]

Open Sound Meter на русском (Windows 7 и выше) скачать [40 MB]

Open Sound Meter на русском (Linux-AppImage1) скачать [60 MB]

Видео-инструкция по установке и активации Open Sound Meter

Если видео не работает, обновите страницу или сообщите об этом в комментариях, поправлю.

Ссылка на видео: https://disk.yandex.ru/i/e3EOarqyvPvqcQ

Доброго дня!

Ну каждый же знает, что Umik и Smaart несовместимы )))
Они оба совместимы с автомобилем. но не одновременно. Так было ранее.

Кстати, если для Вас всё это не очевидно, то значит вы здоровы, и дальше пост может показаться странным.

Фото в бортжурнале KIA Soul (2G)

А в нём речь пойдет о двух вещах, связанных с настройкой звука в авто:
1) о виртуальном Loopback на Mac os, позволяющем делать измерения в реальном времени без дуплесной звуковой карты.
2) о прикольной альтернативе Smaart, о которой только вчера подсказал мне добрый драйвовчанин kostik039Open Sound Meter.

Все на примере mac os правда. но думаю на винде тоже не сложно похожее замутить.

Начну с первого — Виртуальная (софтовая) обратная связь.
Хоть в Smaart, хоть в OSM, без обратной связи (loopback), невозможно измерить фчх в реальном времени.
Но обратная связь не обязательно должна быть аппаратная, можно использовать и софтовую, особенно если речь о простом стерео (как в почти всех авто).
Рецепт взят из области домашней звукозаписи и стримминга.

а) нужно поставить виртуальный аудиоинтерфейс. Я взял наиболее современный вариант для Mac = BlackHole. (Альтернатива = SoundFlower). Его достаточно просто поставить и всё, тут ноль настроек.

б) во встроенной в мак системной утилите «Настройка audio-Midi», нужно создать новое агрегатное устройство, и сконфигурировать его вот так:
* важна очерёдность аудиоустройств.
** первое устройство надо заменить на то, которое подаёт звук на ваш процессор)
*** это агрегированное устройство нужно пометить с помощью шестерёнки внизу экрана — Использовать для ввода и вывода звука.
**** обратите внимание, я переименовал названия каналов, без этого сложно потом разобраться.

Фото в бортжурнале KIA Soul (2G)

Полный размер

Конфигурация системной утилиты

в) далее в программе изменений (смаарт / osm) используем это агрегатное устройство
— в выводе с генераторав качестве aux.
— на входе в измерении (input) в качестве второго канала.
Что может быть проще ))

Фото в бортжурнале KIA Soul (2G)

Полный размер

Настройка вывода из Генератора

Фото в бортжурнале KIA Soul (2G)

Полный размер

Настройка входа в измерении / трансфере

Больше никаких бесячих проводов.

Вторая часть поста.
Второй день нахожусь в хорошем настроении от новости, что у smaart появилась очень крутая альтернатива от российского разработчика: Open Sound Meter (opensoundmeter.com)
Это кроссплатформный бесплатный софт, для авто полностью покрывающий функционал smaart, и при этом в очень простом и удобном интерфейсе. Я бы не так сильно радовался, если бы не то, что на новых маках смаарт с торрентов вообще перестал работать. А тут не просто замена, но еще и улучшение в виде бонуса.
Правда сначала непривычно, и кажется, что функционал сильно урезан, но нет, просто настройки очень органично встроены в интерфейс.

Кстати, появившаяся версия для iPad уже имеет встроенный софтовый loopback, не требующий этих настроек.

Обзор на ютьюб:

Если бы например Резолют встроили этот софт в свой настроечный, представляю, насколько упростился бы процесс настройки…

Всем удачных настроек!

UPD
вот прикольный пост-сравнение.
www.caraudiojunkies.com/s…ter-RTA-Phase-ETC-Program

  • #1

Learned about this today. Seems similar to some of the more expensive measurement programs (smaart, systune) with real time measurements via a loop back reference for Phase, Coherence, Magnitude, etc. Right now this is freeware much like REW.

https://opensoundmeter.com/

1612388666365.png

  • Thread Starter

  • #2

Played with this today and compared it to a stand alone Motu m4 and dayton emm-6 to a usb Dayton Umm-6 and a cheap $15 usb sound card with a headphone splitter. Seems to be pretty decent results. Definitely some clock drift issues above like 8k with the usb loopback, so using above that may get difficult.
To use the usb sound card device and usb microphone you’ll need to have the ability to make an aggregate device. In mac open audio midi and add a new device. For windows use Asio4All. Google those directions if you want to know how more.

This is what I am using:

Single I/O device setup:
Motu M4
Dayton Emm-6 microphone

USB devices:
Dayton Umm-6 microphone
External USB sound card
Headphone Splitter

Setup:

IMG_1933.JPG

IMG_1934.JPG

Note: These are without any microphone calibration files.

Smaart Results

Smaart .png

Open Sound Meter: Was actually really easy to use, probably took less time to setup compared to Smaart.

Open Sound Meter.png

Moral of this story…For $15 and open sound meter, you can get some decent results, especially below 8k. Above 8k, and you have clock drift issues. You could see the results kept changing every time the clock was adjusted. So if you want to use it above that, you’ll need to invest more money.

*Edited on 2/8/21 Open sound meter picture to not have smoothing.*

Last edited: Feb 8, 2021

  • Thread Starter

  • #3

Here are some final thoughts after playing some more with Open Sound Meter vs. Smaart. I have been playing with smaart only for a little bit (The demo then I purchased my own copy recently).

Initial measurement setup -> Open Sound Meter was easier
Changing setups -> Smaart is easier
Setting up and Measuring again -> Smaart is easier (it remembers and you can easily create pairs to switch)
Saving -> Smaart auto saves everything and recalls everything upon opening, Open sound meter doesn’t even warn you before you exit….ask me how I know.

Overall Open sound meter works well enough if you are just tuning one thing and then putting everything away. It will take overall more time because you have to change all of the settings every time you open it. It doesn’t remember if you unplug something. It does seem to remember if everything is ALWAYS plugged in. Like close it on accident and re-open without changing anything it will remember. Smaart just remembers all of your stuff everytime. I created a m4 and a usb sound card setting and switch between the two instantly when I was taking those measurements. Smaart always remembers your settings, probably that autosave everything.

Smaart has a lot of keyboard shortcuts that makes things super quick to measure.

So overall, I can definitely recommend open sound meter and if you aren’t using it (even with a usb microphone and a cheap loopback device) you are missing out on very valuable information.

If you are going to be measuring a lot of different things, I would at least get a XLR microphone and something like a motu m2 or focusrite 2i2 and use open sound meter. I would even suggest purchasing Smaart di 2, it will save you a bunch of time. I will be using it when I teach waves to my physics classes and my wife is also a theatre teacher so will be showing her how to use it and her tech students for their shows. Smaart was worth the purchase for me for that stuff.

If you are just starting out in tuning, invest in a XLR measurment microphone like the dayton Emm6 and a device to interface with your computer. It might cost a little more upfront but so worth it compared to a usb microphone since you can use open sound meter with that and get useable results all the way up to 20 khz.

Dayton Emm-6
Focusrite 2i2 3rd gen refurb
Focusrite 2i2 2nd gen
Motu M2
Motu M4

A combination of the Dayton Mic and one of those interfaces would range anywhere from about $160-$300.

If you already have a XLR mic and interface. Give the Open Sound Meter a try and post your results here!

Last edited: Feb 8, 2021

  • #4

A little addition.

Noted «clock drift» issue was an issue of the aggregated device, but not a software bug.

This image shows a difference between internal vs external loop when the aggregated device was build right. Both measurements are very close and stable.

Screenshot 2021-02-12 at 22.32.47.png

  • Thread Starter

  • #5

Yes, it was definitely a device clock drift issue not a software issue. Even smaart had the same issue, so 100% the setup and the stuff I was using for that setup.

I was trying this because almost everyone these days buys a usb microphone like the Dayton or minidsp. I was seeing if it would work, overall it is still a yes! I’m gonna try soundflower this weekend and see if it works better (Pavel used it for his demo above)

To clear up any confusion this is what I did on the second setup, things weren’t exactly placed like that but it helps illustrate the point.

Screen Shot 2021-02-12 at 13.27.17.png

This was the aggregate device

Screen Shot 2021-02-12 at 13.26.18.png

Last edited: Feb 13, 2021

  • Thread Starter

  • #6

This was the first setup with the motu

Screen Shot 2021-02-12 at 13.40.21.png

  • Thread Starter

  • #7

Also, I am pretty sure psmokotnin is the creator of Open Sound Meter. It is so awesome to have people like this that are willing to help on their stuff in a forum!

pozz


pozz


  • #9

For Russian speakers, an interview on OSM:

  • Thread Starter

  • #10

Now time to find someone to translate that for me ;)

pozz


  • #11

Now time to find someone to translate that for me ;)

I can listen to it at some point and quote a few interesting things.

  • Thread Starter

  • #12

I know @joentell is now using this program, anyone else try it out yet? Post your thoughts/results after using it!

It really is a game changer to be able to measure phase in real time! You can do fun things with this to get it to align the best possible.

I was eq’ing some speakers I built (the pe cnotes that are in my picture) and a sub.

This was the best I could get at first:
Note: These are Smaart pictures but open sound meter does the same thing.

You can see in the middle the real time phase. The orange is the sub, the green and pink are each speaker individually and the blue is both speakers. Everything was lined up the best I could get it by just introducing time delays. This is what I would normally just do in REW and get it the best possible after HOURS of work in sweeps and small adjustments. This was after spending countless hours trying to figure out how to get REW to properly measure phase that was useable. It is not the easiest process.

Smaart first results.jpeg

I would have never thought of doing this if I hadn’t seen the phase in real time. The picture below, I flipped the polarity of the sub because this aligned the slope of the phase better, and then used time delay to get them to line up. The next step would be all pass filters, but this wasn’t needed after doing the polarity flip. You can see, the sub phase, left speaker phase, and right speaker phase are all locked on to each other VERY well.

This is how you properly integrate subs with mains.

This also took me like an hour or so to learn to use the program and about an hours worth of time to do this. In REW, this would have been at minimum a few hours probably over the course of a few days to get not even close to this. There is no more guesswork here. This is about the best it is ever going to get.

Smaart flipped polarity.jpg

Last edited: Apr 10, 2021

  • Thread Starter

  • #13

  • Thread Starter

  • #14

  • Thread Starter

  • #15

  • Thread Starter

  • #16

@psmokotnin
Any way to do EQ on screen? Like REW EQ window does? Would be cool to be able to apply eq with inverted magnitude to either the RTA or magnitude screen. That way Q, gain, frequency is done.

I know some have tricked their systems with measuring the output of their dsp and being able to do that, but that is harder than just having it built in.
Example Like this, but would be very cool to not have to measure the dsp output and just be able to do this:

v1.2.3

Release info

This release includes binaries for macOS (10.13 — 12.0), Windows x64 (7, 8, 10, 11).

Desktop versions are available for download with a GPL3.0 license.

An iPadOS and iPhone version (commercial license) available here

New

  • MLS+ noise

Improvements, Fixes and Optimisations

  • Fixes

Screenshot 2022-12-31 at 10 47 41

v1.2.2

Release info

This release includes binaries for macOS (10.13 — 12.0), Windows x64 (7, 8, 10, 11), Linux AppImage (build for Glibc 2.29 or above).

Desktop versions are available for download with a GPL3.0 license.

An iPadOS and iPhone version (commercial license) available here

New

  • Apply mode for math source
  • Peak and Crest Factor values in digital meters
  • System time in digital indicators
  • Pause for Level charts
  • Common folder for all the files

Improvements, Fixes and Optimisations

  • Option for inverse polarity for even channels in the generator
  • Accurate tuning for weightings
  • Many fixes

Screenshot 2022-12-31 at 10 47 41

v1.2.1

Release info

This release includes binaries for macOS (10.13 — 12.0), Windows x64 (7, 8, 10, 11), Linux AppImage (build for Glibc 2.29 or above).

Desktop versions are available for download with a GPL3.0 license.

An iPadOS and iPhone version (commercial license) available here

New

  • Added new Filter tool. You can generate source data to simulate Butterworth, Linkwitz Riley, and Bessel low pass or high pass filters.

Improvements, Fixes and Optimisations

  • fix a few annoying bugs
  • small UI optimisations

Screenshot 2022-09-28 at 22 06 13

v1.2

Release info

This release includes binaries for macOS (10.13 — 12.0), Windows x64 (7, 8, 10, 11), Linux AppImage (build for Glibc 2.29 or above).

Desktop versions are available for download with a GPL3.0 license.

An iPadOS and iPhone version (commercial license) available here

New

  • Remote API
    Remote API allows to share active and stored measurements data between different instances of Open Sound Meter. Also available for third party applications.
    For example, you can use iPad as a wireless remote for your main measurement setup.

  • Weightings
    • Added: A, B and C weighting filters
    • Added standard lines for weighting filters

  • Quick calibration
    94dB button in the measurement’s properties sets measurement channel gain correlated to SPL 94dBA slow.

  • Level monitoring
    For multichannel monitoring of current sound pressure levels (SPL) or digital levels (dBfs) Level chart added

  • Digital meters
    SPL and dBfs values could be observed as the digital meters

  • Impedance
    Impedance mode added for the magnitude measurements. You can calibrate interface for your sensor resistance in see results in Ohms.

  • Burst noise

Improvements

  • Measurements
    • Allow negative delay values
    • Make impulse response time window equal to time frequency responses

  • Generator
    • Now it’s possible to select many outputs channels
    • increase sweep period
    • Rase maximum frequency in the generator up to 192kHz

  • PPO
    • Added 1 point per octave option
    • Added PPO option for RTA line
    • Added PPO off option for RTA bars

  • Math Source
    • Added ability to use math source as a source in other math source
    • Added resulted impulse response to vectors functions

  • Interface
    • Add close button to popups
    • Reset charts height by double click on the divider
    • Step response extended limits
    • Impulse response extended limits
    • Enlarge popups for long titles (long channel names for example)
    • Cmd + 4 (Ctrl+4) shortcut apply auto height for the charts
    • Others small GUI improvements

  • Audio
    AudioSession (iOS) force set selected sample rate

Fixes

• Spectrogram reset ppo and binding loop
• Count for math source when cloned
• Spectrogram auto add sources
• Negative gain values in projects
• Others fixes

Optimisations

  • Lots of CPU vector instructions optimisations
  • Audio buffers allocation optimisations

v1.1

Release info

This release includes binaries for macOS (10.13 — 12.0), Windows x64 (7, 8, 10, 11), Linux AppImage (build for Glibc 2.29 or above).

Desktop versions are available for download with a GPL3.0 license.

An iPadOS version (commercial license) available here: https://apps.apple.com/app/id1552933259

New

  • Estimation delay
    The estimation delay finder works in the background and can predict values up to 1.5 seconds at 48kHz.

  • Recent files
    The recent files menu allows you to quickly reopen any of the last sessions.

  • Auto save
    The application automatically saves the current project in the background. When next time you run the app, it will start from the last project.

  • Reset button
    Reset button added to the measurements properties. You can quickly reset average buffers.

  • Loop
    Internal loop buffer added, filled with generator samples. In each measurement, you can select loop buffer as a measurement or reference.

  • CSV import
    Any stored measurement could be exported in CSV format.

  • Log impulse
    Add log scale for y-axis on impulse response.

  • Peak hold
    Displaying peak value added to RTA chart and level meters.

  • Import impulse
    Now you can import impulse response data from CSV or WAV files.

  • WAV export
    Any stored measurement impulse could be exported in WAV format.

  • SNR
    A coherence chart has a new option to show data as SNR.

  • Source selection
    For each chart can be selected specific sources to show or hide.

  • Ignore coherence
    You can ignore coherence on the specific stored data and force it to be 100%.

Graphics

  • Open GL2
    On old computers, where Open GL3.3 is not available, the program will automatically fall back to Open GL2. That returns support of old video adapters on modern operating systems. Such as Intel HD3000 on Windows 10.

Math source

  • DB and power functions
    Math source has now four options: vector, polar, dB and power. For the last three options, phase is calculated as polar type.

  • Count
    Added selection of sources counts: from 2 to 10.

  • Coherence
    The resulting coherence value is calculated as the weighted by module value sources average coherence.

  • Polar phase
    New math for polar type provides more useful results.

  • Phase subtract
    Phase subtract for polar types reworked.

  • Auto name
    If you didn’t change the name of the math source, it will be updating automatically with the selected type and function.

  • Color labels
    In the right tab, the source shows helping mini colour labels of selected sources.

Experimental function

  • Show experimental function
    You can choose in the menu if you want to use or hide the experimental functions, that’s usually not needed but could be interesting in the labs or education.

  • Crest factor
    The crest factor chart shows the rate between peaks and average values measurements.

  • Nyquist
    Classic Nyquist plot is added.

  • Phase delay
    Added plot of phase delay.

Improvements

  • LTW
    LTW transform prepares with knowledge of the current sample rate. That allows achieving the same frequencies list at different sample rates.

  • Linear mode
    A magnitude chart can show data not only as dB difference but linear too.

  • FFT powers
    Added 11 and 14 powers.

  • Group delay
    The charts renderer reworked. Now it shows smooth series with any PPO settings.

  • Auto names
    A new store has an auto name when created, it includes the name of the source and current time.

  • Windows audio
    Improvements of native Windows audio backend. Now it supports multichannel inputs.

  • Support small screens
    Layout can adapt for a tiny screen on microbooks or tablets

  • Spectrogram level normalization
    Levels now correspond to RTA values.

  • Enable high dpi scaling
    Support screens with high pixel density on all the platforms. Such as a 4K 13 inches monitor.

  • Polarity button
    The polarity reverse button clearly shows the status and took less space.

  • Saved sources
    Add saving and loading at the project file ELC and math source.

  • Shift key
    Use shift key for accuracy adjusting values.

  • Last used folder
    The application will remember the last folder you used to open a project.

  • Scroll
    Added scroll to the tablets side menu.

  • Updater
    When a new update is available, an updater will show you your current version and suggested one.

Fixes

  • Reset buffers
    Fix for bug: sometimes buffers weren’t reset.

  • Generator
    Fix for the level ignoring bug when generators works with wav file.

  • Metal renderer
    Fix crash on resize chart.

  • Import bad files
    If an imported file has invalid values, «*» instead of digits, this value won’t be ignored and imported as zero.

  • Load bad files
    Fix crash on load disabled measurement.

  • Audio
    Fixes for audio client for Windows 7.

  • Layout
    Fixes lots of layout issues

  • Other
    Lots of major and minor fixes

Notes

  • Optimization
    Added a lot of optimizations for better CPU and GPU loads.

v1.0.5

Release info

This release includes binaries for macOS (10.13 — 11.1), Windows x64 (7, 8, 10)

Desktop versions are available for download with a GPL3.0 license.

An iPadOS version (commercial license) available here: https://apps.apple.com/app/id1552933259

New

  • Target trace
    Use Cmd+T (Ctrl+T) shortcut to see target trace on magnitude response.

Fixes

  • OpenGL render for NVidia drivers Windows 10
  • small UI fixes

v1.0.1

Release info

Fixes for v1.0 release

This release includes binaries for macOS (10.13 — 11.1), Windows x64 (7, 8, 10), Linux AppImage (build for Glibc 2.29 or above).

Desktop versions are available for download with a GPL3.0 license.

An iPadOS version (commercial license) available here: https://apps.apple.com/app/id1552933259

Improvements

  • Mouse wheel
    The mouse wheel can be used for charts scroll.

  • Show positive phase values option
    For phase chart added an option to select how should be phase show: from -180 to 180 or from 0 to 360.

Fixes

  • OpenGL render for Windows 10
  • Font render for macOS
  • auto dark mode for macOS

v1.0

Release info

This release includes binaries for macOS (10.13 — 11.1), Windows x64 (7, 8, 10), Linux AppImage (build for Glibc 2.29 or above).

Desktop versions are available for download with a GPL3.0 license.

An iPadOS version (commercial license) available here: https://apps.apple.com/app/id1552933259

New

  • Audio device connection
    Full new module for audio interfaces:

  • AudioSessions (iOS)

  • CoreAudio (macOS)

  • WASPAPI (Windows)

  • ASIO (Windows)

  • ALSA (Linux)

  • OpenGL3.3 render engine
    Full new rendering module. Improved speed and GPU usage.

  • Apple Metal render engine
    iOS uses Apple metal rendering.

  • Multitouch control
    Scroll and scale charts with multitouch gestures on touchscreen or touchpad. The phase chart can be infinitely rotated.

  • M-Noise™ test signal
    This signal can be used only if the selected audio interface works at 96kHz.

  • Reset chart
    Chart’s X and Y ranges can be reset by double click.

  • Cursor lines
    Thin helper lines moved with a cursor and show the current position on all the charts.

  • Text selection
    At all text inputs, text can be selected by mouse. At the spinboxes text automatically selected when clicked.

  • Offline tune
    Stored data can be adjusted by the gain, time and polarity. Also, it has a magnitude inverse option.

  • Source clone
    Sources can be quick cloned

Mathematic

  • Fourier transform normalization
    RTA chart will show the same level whatever power of FT selected

  • Group delay
    Rewritten math for group delay chart.

  • Step response
    More stable result. Added a selectable zero point.

Improvements

  • Auto dark mode
    dark mode follows systems appearance

  • Coherence threshold line added
    The coherence chart now has a customizable target line

  • Cursor values
    Position of cursor values changed according to position on the chart. It Will never goes out of bounds.

  • Estimated delay
    The button shows the proposed value (was E). Tooltip shows the delta between current and proposed.

  • Ask before close
    Prevents accidentally closing the program.

  • Line colors
    Charts lines became less contrast.

  • Generator

    • Level for the generator can be adjusted in the right bar.
    • Added none option for the output
  • Calculator
    Expanded ranges of the values.

  • Video adapter
    Show error if the adapter doesn’t support OpenGL3.3

Fixes

  • auto select correct video adapter on MacBook Pro with two adapters
  • ELC freeze on Windows platform
  • Charts spline function fixed
  • Title for the chart source filter
  • and other minor fixes

Notes

M‑Noise is a trademark of Meyer Sound Laboratories. https://m-noise.org/

v0.3.1

Release info

This release includes binaries for macOS (10.13 — 11.1), Windows x64 (7, 8, 10), Linux (Ubuntu 19.10 AppImage)

New

  • Donations
    New service for donation and new About window

  • CSV data Import

Improvements

  • Spectrogram
    Added properties for defining level (in dB) for blue, green and red colours

  • Math source
    Added selector for vector or polar operation

  • Stored
    To the auto-notes added: gain, selected device and its channels

Fixes

  • for MOTU and RME drivers
  • calibration files

Notes

  • Linux
    AppImage is built with Ubuntu 19.10. If this AppImage is not working for you, you can build the application with Qt5.15.2 yourself.

v0.3

Release info

This release includes binaries for macOS (10.13, 10.14, 10.15), Windows x64 (7, 8, 10), Linux (Ubuntu 19.10 AppImage)

New

  • Log time windows transform
    in LTW transform frequencies have logarithmic step size. Each frequency has its own time window (drop with frequency rise)
    image

  • Step response chart
    image

  • Equal loudness contours

  • Import and export in txt format

  • Gain adjustment for the measurement

Improvements

  • Charts
    Z-order of the series corresponds to the order of the sources. The selected source is always on top and has a bold line.

  • Sweep generator
    Settings for the duration of the sweep added

Fixes

  • Issues fixed
  • Improved stability
  • FRD file format export

Notes

  • Linux
    AppImage is built with Ubuntu 19.10. If this AppImage is not working for you, you can build the application with Qt5.15.2 yourself.

Network.jpg

Роман Вакулюк

www.jlightmedia.com

В статье в прошлом номере мы познакомились с основами построения сетей, и теперь,

основываясь на той информации, которую вы получили ранее

можно более подробно поговорить об OSC и его структуре.

Для передачи данных OSC использует транспортный протокол UDP и TCP. Поэтому при передаче и приеме сообщений мы должны указывать порт данных и IP-адрес клиента и сервера.

OSC очень похожи на MSC-сообщения. Отличие в том, что сами сообщения и адрес клиента не регламентируются протоколом, как в MSC. В OSC регламентируется лишь правило описания адреса и сообщения. Любой производитель и программист может придумать свои наборы сообщений и передать их через OSC.

Итак, мы хотим с одного компьютера через OSC отправить сообщение на другой компьютер. Для этого нужно указать в сообщении IP-адрес получателя и его порт. Обозначение этих параметров зависит от каждого софта отдельно.

 

Хорошо, OSC-сообщение мы доставили в нужный порт, и программа клиента прочитала это сообщение. Но как же программе понять, к чему применить это сообщение? Для этого OSC-сообщение содержит адрес назначения внутри программы клиента. Это очень похоже на параметр назначения MSC-сообщения, как CueList или Cue. Только, как я уже сказал выше, OSC не имеет жесткой привязки к синтаксису адреса, как в MSC, но тем не менее мы должны соблюдать правила описания адреса, которое использует OSC, а именно URL (Uniform Resource Locator).

Эту схему описания адреса пути вы применяете каждый раз, когда пользуетесь интернет-браузером, чтобы попасть в конкретное место на сайте.

URL.jpg

Эти пути назначения сообщения могут быть разными – в зависимости от функционала, который заложил конкретный производитель. Если вы хотите отправить OSC-сообщение на световую консоль ETC Eos, то его путь должен начинаться с “/eos”, далее нужно указать группу контролируемых параметров пульта (например, “/fader”), далее нужно указать номер фейдера “/1” – и в итоге мы получим полный путь к конкретному фейдеру, который будет выглядеть так: “/eos/fader/1/”. Так же мы можем указать путь к группам, к спискам сцен и другому содержимому пульта.

Идем дальше. Теперь – по аналогии с MSC – вы можете предположить, что далее в сообщении OSC передается команда. Верно, но тут есть своя особенность: в OSC-сообщении передается не команда, а аргумент. В чем же их отличие? Аргумент в OSC-сообщении — это некий контейнер, который передает данные определенного типа. В последней версии OSC 1.1 вы можете использовать следующие типы данных:

Int32

Integer 32bit, этот тип данных может хранить в себе натуральное число в диапазоне от -2 147 483 648 до 2 147 483 647. Этот тип используют, когда нужно передать целочисленный номер:  для идентификации номера страницы или фейдера, так как в пульте не существует фейдеров и страниц с  дробным номером.

Float32

Float 32bit  может хранить в себе действительное число c плавающей запятой в диапазоне от -3.4*1038 до +3.4*1038. Этот способ выражения действительного числа позволяет закодировать более точные данные. Часто этим типом данных кодируют уровни фейдеров, вы можете определить диапазон фейдера от нуля до единицы, а вот точность позиционирования фейдера в этом диапазоне может быть огромной, но зачастую производители ограничиваются двумя знаками после запятой.

String

Передает строку, закодированную в формате ASCII. С помощью этого типа вы можете передать имя объекта или целое сообщение. Очень часто это используется в системах дистанционного управления по OSC. К примеру, пульт может передать по OSC информацию об имени кьюлиста, который назначен на конкретный фейдер.

Blob

Binary Large Object передает оригинальный массив байтов. Очень часто его используют для передачи изображений, звука и видео.

Bool

Boolean – это логический тип данных, который может передать либо ложь, либо истину. Самое распространенное его использование – это описание состояния переключателя, который может быть включен (истина) или выключен (ложь). На самом деле в типологии OSC этот тип данных разделен на две части, каждая из которых несет в себе конкретное состояние. Я объединил их, дабы облегчить понимание этих типов.

Impulse

Это не совсем тип данных как таковой, поскольку он не несет в себе информацию о состоянии аргумента, он инициализирует событие. В описании OSC-протокола он обозначается как “Bang” и часто применяется, когда вам нужно передать информацию о действии (скажем, об открытии страницы или любого другого события) без необходимости передачи аргумента.

 

Null

Это пустой тип данных, который не содержит в себе ничего. Используется довольно редко, но как дополнительная опция присутствует.

Итак, давайте еще раз вспомним, из чего состоит OSC-сообщение. Первая часть – это IP-адрес клиента и номер его порта, на который нужно доставить OSC-сообщение. Вторая его часть – это адрес. И третья – аргумент. Схематически это будет выглядеть следующим образом:

OSCTransport1.jpg

Как видно на схеме, чтобы передать состояние кнопки Flash фейдера номер один на световую консоль Eos, мы должны указать сетевой адрес и порт пульта (192.168.1.101:5004) Далее нужно указать адрес необходимой кнопки, состояние которой мы хотим передать (/eos/fader/1/flash), и  в итоге передать аргумент типа Boolean: если кнопка должна быть нажата, то аргумент равен True, если кнопка отпущена, то аргумент равен False.

Резюмируем особенности OSC-протокола

OSC-протокол базируется на интерфейсе передачи данных Ethernet. А это дает сразу несколько преимуществ. Для передачи такого сигнала мы можем использовать стандартное сетевое оборудование, которое намного распространеннее и доступнее, чем специализированные карты синхронизаций. По Ethernet мы можем передать сигнал практически на неограниченное расстояние, используя при этом разные способы передачи: как по радиоканалу, так и по оптике, и по витой паре.

OSC использует протокол передачи данных UDP, который обязывает указывать IP-адрес и порт клиента. Что дает  множество преимуществ. К примеру, мы можем на одном сетевом клиенте синхронизировать несколько приложений одновременно, используя один и тот же IP-адрес, но при этом разные порты. Это также позволяет нам настраивать сложные маршруты, делить OSC-сигнал или получать на один клиент сообщения из разных источников без использования дополнительного оборудования, так как этот функционал уже заложен в сетевых протоколах группы TCP/IP.

OSC не регламентирует адрес к управляемым параметрам, каждый производитель может создать свою индивидуальную схему, которая будет максимально удобна для управления конкретным функционалом. OSC регламентирует лишь правила описания этого пути, который базируется на URL-системе.

OSC позволяет передавать по заданному адресу аргумент, который может содержать разные параметры и типы данных, а также  исходные байты данных для отправки в OSC-сообщении изображения, звука и видео.

Я считаю, что OSC – самый функциональный и современный протокол синхронизации. С его помощью можно построить сложнейшие системы генеративной синхронизации с большой скоростью передачи данных. При этом, как я уже говорил, благодаря тому, что данный протокол базируется на физическом интерфейсе Ethernet, OSC наследует все преимущества передачи данных по этому интерфейсу. Что делает его намного привлекательнее остальных протоколов синхронизации.

Open Sound Meter is an application for tuning audio systems in real-time.
It allows you to measure all needed functions:
— Spectrum
— Magnitude
— Phase
— Group delay
— Phase delay
— Coherence
— Impulse
— Step
— Spectrogram
— Impedance
— Nyquist plot
— Crest factor

You can store any result. Stored measurement can be adjusted by gain, delay and polarity.

Math function gives you a possibility to average your measurements, virtually join them and predict how they will sound together.

For better results, you can apply calibration files for your microphones.
For the measurement, you can use any iOS compatible audio interface or connect to your mixing console. Save the project on the device or in iCloud.

Direct connection works with Behringer X32, Midas M32, Allen&Heath Qu, DiGiCo S21/S31/SD12/UB-MADI, Yamaha TF and other consoles that have audio over USB. For Yamaha CL/QL you can use Dante AVIO adapter.

On M1 you need to select your working audio device as the defaults system audio input and output.

Что нового

14 мар. 2023 г.

Версия 1.2.3

Оценки и отзывы



Better then Smaart

Simply. Fast. Powerful.

Thank you

Конфиденциальность приложения

Разработчик Pavel Smokotnin указал, что в соответствии с политикой конфиденциальности приложения данные могут обрабатываться так, как описано ниже. Подробные сведения доступны в политике конфиденциальности разработчика.

Сбор данных не ведется

Разработчик не ведет сбор данных в этом приложении.

Конфиденциальные данные могут использоваться по-разному в зависимости от вашего возраста, задействованных функций или других факторов. Подробнее

Информация

Провайдер
Pavel Smokotnin

Размер
42,6 МБ

Категория

Музыка

Совместимость
iPhone
Требуется iOS 12.0 или новее.
iPad
Требуется iPadOS 12.0 или новее.
iPod touch
Требуется iOS 12.0 или новее.
Mac
Требуется macOS 11.0 или новее и компьютер Mac с чипом Apple M1 или новее.

Языки

Возраст
4+

Copyright
© Pavel Smokotnin

Цена
4 990,00 ₽

  • Сайт разработчика

  • Поддержка приложения

  • Политика конфиденциальности

  • Сайт разработчика

  • Поддержка приложения

  • Политика конфиденциальности

Поддерживается

  • Семейный доступ

    При включенном Семейном доступе приложением могут пользоваться до шести членов «Семьи».

Вам может понравиться

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Pioneer mosfet 50wx4 инструкция на русском aux
  • Программа расчета руководство по расчет
  • Экстракт элеутерококка инструкция по применению в каплях
  • Ксиаоми редми 9 инструкция по эксплуатации
  • Cem dt 8806s инструкция бесконтактный термометр